Inzamelen van afgedankte apparaten

Als ondernemer wil je dat oude lampen en armaturen goed terechtkomen. Voor grote hoeveelheden lampen en armaturen stellen wij gratis […]

Duurzaamheid

Wij zorgen voor een duurzame en milieubewuste verwerking van ingezamelde afgedankte elektrische apparaten. Na de inzameling vindt sortering van de […]

Communicatie & educatie

De komende jaren moet er veel meer e-waste worden ingezameld. Wij zorgen op allerlei manieren dat de consument weet waar […]

Laat je inspireren

Roompot is de tweede grootste aanbieder van vakantieparken in Europa met parken in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. In […]

Ik wil meer weten

Neem contact op

• Ik ontvang een contract / factuur etc van Afvalbeheerstructuur AEEA B.V. (AEEA B.V.), zijn jullie dat?

Ja, voor de contractering van de afvalbeheerstructuur heeft Stichting OPEN een inkooporganisatie opgericht genaamd Afvalbeheerstructuur AEEA B.V. (AEEA B.V.). AEEA B.V. is een 100% dochterorganisatie van Stichting OPEN en neemt de contractering en facturering voor haar rekening.

• Waarom zou ik mijn armaturen via Stichting OPEN afvoeren?

Het is wettelijk verplicht om de vrijkomende armaturen apart te houden en af te voeren via een CENELEC-gecertificeerde verwerker. Dit is beschreven in de AEEA-regeling en in het bouwbesluit Artikel 4.1. Als je je armaturen afvoert via Stichting OPEN dan ben je verzekert van een CENELEC-gecertificeerde verwerking. Met een aanvullende vergoeding voor armaturen wordt nu ook tegemoet gekomen aan de dynamiek van de markt. Samengevat komt samenwerking met Stichting OPEN op het volgende neer:
    • Je voldoet aan de wet- en regelgeving;
    • Kosteloze inzamelmiddelen en logistieke service;
    • Duurzaam en sociaal: wij werken aan de hoogst mogelijke materiaal hergebruikspercentages;
    • Milieubelastende materialen en componenten worden verwijderd;
    • We werken aan maximaal hergebruik van grondstoffen waardoor de circulaire economie wordt gestimuleerd;
    • Verwerking van lampen en armaturen via Stichting OPEN leidt tot een significante CO2-besparing;
    • In het verwerkingsproces worden mensen ingezet met een afstand tot de arbeidsmarkt, die op deze manier een kans krijgen op een reguliere baan (social return).

• Ik heb gehoord dat er een vergoeding is voor armaturen, kan ik daarvoor in aanmerking komen?

Stichting OPEN heeft een vergoeding beschikbaar voor inzamelaars van armaturen. Deze vergoeding kan je eenvoudig aanvragen door in te loggen via MyOPEN. Je dient dan een overeenkomst te accorderen en te bellen met ons team Operations op het nummer 079 – 760 0600. Je krijgt dan gratis inzamelmiddelen ter beschikking, inclusief bijbehorende afvoer van ingezamelde armaturen. Voor de ingezamelde armaturen krijg je een vergoeding die op kan lopen tot EUR 150,- per ton.

• Hoe kan ik een professioneel elektrisch apparaat verantwoord afdanken?

Als je een professioneel elektrisch apparaat wilt inleveren vul dan het formulier in en wij nemen contact met je op.

• Hoe kan ik inloggen om een ophaalverzoek te doen?

Om een ophaalverzoek te plaatsen, log je in op ons portal MyOpen.  Een button staat rechtsboven op deze site. Heb je vragen, neem dan gerust contact op. Kijk op de Over ons-pagina voor het juiste telefoonnummer.

• Kan ik ook zonnepanelen aanbieden?

Sinds 1 maart 2021 zijn alle producenten en importeurs van zonnepanelen verplicht om zich aan te sluiten bij stichting OPEN. Stichting OPEN draagt zorg voor de inzameling en recycling van zonnepanelen en alle activiteiten die daarbij horen. Ben je installateur of demontagebedrijf en wil je zonnepanelen voor recycling aanbieden, meld je dan aan via de MyOPEN-button op de homepagina van deze site.

• Hoe kan ik kleine hoeveelheden e-waste afdanken?

Groothandel

Bij 100 (technische) groothandels staan Wecycle-inleverbakken voor kleine hoeveelheden afgedankte kleine elektrische apparaten en energiezuinige lampen. Armaturen kan je gratis inleveren bij aankoop van een nieuw product. Het dichtstbijzijnde inleverpunt vind je op de WecycleZoeker.

Je eigen gemeente

Bij veel gemeenten kan je tot zeven colli per keer gratis inleveren op de milieustraat

• Kan ik inzamelmiddelen krijgen op een projectlocatie?

Wij kunnen je van dienst zijn op een projectlocatie waar in korte tijd veel lampen en/of armaturen vrijkomen. Graag vragen we je dan eerst te registeren via de MyOPEN-button rechts boven op deze website. Als dit is gedaan, dan kan je inzamelmiddelen aanvragen, die passen bij de aard en omvang van het project. We nemen dan contact met je op om een afspraak te maken. Er is altijd een minimale hoeveelheid die je per keer kunt aanmelden. Graag vragen we je om gegevens over afmetingen / aantallen armaturen bij de hand te houden. De afvoer en recycling door ons is kosteloos.

Heb je kleinere hoeveelheden e-waste kijk dan bij die vraag en antwoord hieronder daarover.

• Hoe kan ik grote hoeveelheden e-waste afdanken?

Heb je grotere hoeveelheden lampen en/of armaturen, dan bieden wij twee mogelijkheden:

Distributiecentrum
    Maakt je installatiebedrijf deel uit van een keten met een eigen distributiecentrum? Dan kan je afgedankte lampen en armaturen inleveren via de eigen retourlogistiek. Wij halen ze op bij het distributiecentrum.

Rechtstreeks
    Wij halen onder deze voorwaarden e-waste rechtstreeks bij je op:

Minimaal 300 stuks aan afgedankte energiezuinige lampen per jaar
    Inschrijving bij de Kamer van Koophandel
    Gevestigd in Nederland
    Alle ingezamelde e-waste moet afkomstig zijn uit de Nederlandse markt

• Wij hebben afgedankte apparaten, kan ik deze door jullie laten afvoeren?

Als je bent aangesloten bij Stichting OPEN kan je gebruik maken van de kosteloze ophaaldienst. Dit kan je zelf regelen via MyOPEN, maar neem hiervoor eerst contact op met Stichting OPEN, afdeling Operations, dan regelen we dit voor je in.

• Graag sluit ik mij aan bij Stichting OPEN, hoe doe ik dat?

Van harte welkom! Je kunt je aanmelden via onze portal MyOpen. Een button staat rechtsboven op deze site. Heb je vragen, neem dan gerust contact op. Kijk op de Over ons-pagina voor het juiste telefoonnummer.

• Waar vind ik de wetgeving?

Bekijk hier de Europese WEEE Directive, de regeling AEEA en de wijzigingen op de Regeling AEEA (1)