Roompot is de tweede grootste aanbieder van vakantieparken in Europa met parken in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. In Nederland werkt Roompot sinds 2019 nauw samen met Wecycle als vaste partner voor het ophalen van alle elektrische en elektronische apparatuur waar Roompot een tweede leven aan wil geven. In 2020 leidde de renovatie van meerdere vakantieparken tot een aanzienlijke stijging van de hoeveelheid ingezamelde e-waste.

Dat ligt in lijn met de ambitie van de vakantieaanbieder die wilt stijgen op de Ladder van Lansink, met een afvalbeleid dat in de eerste plaats is gericht op hergebruik en preventie. Jacqueline Baaijens, Head of ESG Roompot vertelt er meer over.

Roompot is de nummer 1 aanbieder van vakantiewoningen in ons land, en de nummer 2 in Europa. Al die accommodaties zijn voorzien van apparatuur, van waterkoker tot koelvrieskast tot verlichting. Daarnaast baat het bedrijf ook een groot aantal eigen horecagelegenheden uit op de parken. Geen wonder dat het bedrijf twee jaar geleden op zoek ging naar een vaste partner die de aanzienlijke jaarlijkse stroom e-waste zou kunnen ophalen en recyclen. Dat werd uiteindelijk Stichting OPEN.

Accommodaties restylen

Jacqueline Baaijens, Head of ESG Roompot: “In 2019 hebben we 26,9 ton e-waste ingezameld en in 2020 maar liefst 47,8 ton. Die enorme stijging heeft te maken met het feit dat we het corona-jaar hebben aangegrepen om onze oudere accommodaties te restylen. De stijging is ook deels te danken aan interne procesverbeteringen, zodat we nu zeker weten dat elk apparaat, elke lamp en elke armatuur bij Wecycle terechtkomt.”

De e-waste inzameling is overigens onderdeel van een meer overkoepelende duurzaamheidsvisie van Roompot, zegt Baaijens. “Onze ambitie is om het restafval met 50% te verminderen tegen 2030. Om te beginnen willen we dat bereiken met de verduurzaming van ons inkoopbeleid, in dialoog met onze leveranciers: hoe kunnen we toe naar producten met minder verpakkingsmateriaal dan wel minder impact op het milieu? En vallen kapotte apparaten nog te repareren of kunnen wij ze geschikt maken voor hergebruik elders? Maar we kijken ook naar onze logistieke stromen. Uiteindelijk wil je op een efficiënte manier zoveel mogelijk gescheiden inzamelen en slim gebruik maken van retourstromen.”