Veelgestelde vragen

• Waarom deze Stimuleringsregeling?

Het is in het belang van een duurzame en circulaire samenleving dat e-waste na gebruik op de juiste manier wordt verwerkt. Dit doel kan alleen worden bereikt als metaalrecyclers de ingezamelde e-waste afgeven voor verwerking aan elektronicaverwerkers met een CENELEC-certificaat. De medewerking van metaalrecyclers is dus cruciaal en daarom is deze Stimuleringsregeling e-waste in het leven geroepen. Hiermee worden inzamelaars financieel beloond voor elke ton e-waste die op de juiste manier wordt geleverd aan een verwerker.

• Hoe werkt de regeling in de praktijk?

De Basis

• Metaalrecyclers kunnen meedoen als
      • Ze volgens hun vergunning e-waste mogen inzamelen en als ze voldoen aan de eisen van het MRF-Keurmerk of vergelijkbaar.
    • Die bedrijven kunnen zich aanmelden bij Stichting OPEN en tekenen een contract met Stichting OPEN

Afgifte en betalingen

• De inzamelende metaalrecyclers houden de e-waste gescheiden en zij geven het materiaal af aan de CENELEC verwerker die deelneemt aan de regeling. Deze staan op de website van Stichting OPEN.
    • De verwerker rapporteert het ontvangen gewicht e-waste aan Stichting OPEN.
    • Stichting OPEN betaalt € 125 euro per ton aan de metaalrecycler die het materiaal heeft afgegeven.
  • Voor wie geldt de regeling?

Metaalrecyclers kunnen meedoen als

Metaalrecyclers die niet zijn vergund om e-waste in te nemen, maar dit toch soms tussen aangeleverd schroot aantreffen, kunnen indirect in aanmerking komen voor de Stimuleringsregeling. Diverse ontvangers verrekenen dit in de marktwaarde, informeer hiernaar bij hen. Voorwaarde hiervoor is in ieder geval dat het e-waste onbeschadigd apart wordt gehouden.

Die bedrijven kunnen zich aanmelden bij Stichting OPEN en tekenen een contract met Stichting OPEN.

Je vindt een overzicht van metaalrecyclers die al meedoen in de lijst met vragen en antwoorden op deze site.

• Welke metaalrecyclers doen er mee?

Auto- en Scheepssloperij Treffers BV, Hendrik Figeeweg 35 in Haarlem

Bossche IJzer- en Metaalhandel Van Erp BV, Ketelaarskampweg 46 in ‘s-Hertogenbosch

Collin BV, James Cookweg 8 in Venlo

Jacomij Electronics Recycling BV, Molenvliet 25 in Wijk bij Duurstede

Korlaar BV, Nijverheidsweg 5 in SOEST

Krommenhoek Metals BV, Linschotenstraat 21 in Rotterdam

Metaalhandel W. Ketting & Zn BV, Bakkersoordsekade 4-16 Havennummer 2918 in Pernis

Mirec BV, Hastelweg 251 in Eindhoven

Van Munster Recyclers, Keltenweg 40 in Oss

Van Pelt Recycling BV, Klompenmakerstraat 10 in Ridderkerk

• Waar meld ik mij aan?

Meld je aan via info@stichting-open.org, zodat wij met jou de registratie in orde kunnen maken. Daarna kan je met een paar eenvoudige stappen het contract voor deze regeling inzien en ondertekenen. Daarna kan je e-waste leveren aan de deelnemende verwerkers. Je ontvangt maandelijks een factuurvoorstel van Stichting OPEN. Indien akkoord, stuur je een factuur aan Stichting OPEN en wordt de vergoeding automatisch overgemaakt op je bankrekening.

• Waarom is de regeling van belang voor de MRF en MRF-leden?

De regeling is opgesteld door Stichting OPEN en de MRF. De MRF vindt het belangrijk dat de leden een goede bijdrage leveren aan het bereiken van de inzameldoelstelling van 65%. Door hieraan bij te dragen laat de MRF zien dat het een maatschappelijk verantwoordelijke ketenpartner is en dat de positie van de MRF-bedrijven in de keten wordt geborgd. Voor MRF-leden betekent deelname bovendien dat ze van Stichting OPEN een additionele financiële vergoeding van 125 euro per ton ontvangen voor inname, opslag, transport en gescheiden afgifte en daarnaast natuurlijk ook een bedrag dat de deelnemende verwerker betaalt voor de metaalwaarde. Bovendien wordt het deelnemende MRF-bedrijf een formeel inzamelpunt van de Stichting OPEN. Op verzoek kan Stichting OPEN handelaren en andere bedrijven doorverwijzen naar een MRF-bedrijf om afgedankte apparaten in te leveren.

• Waar vind ik de lijsten productcategorieën die onder de regeling vallen?

Het gaat bij deze regeling om grote apparatuur (groter dan 50 cm zoals een wasmachine, vaatwasser, droger, cv-ketel, grote ventilator en boiler) en kleine apparatuur (gelijk aan of kleiner dan 50 cm zoals een stofzuiger, magnetron, haardroger, koffiezetapparaat en waterkoker). Let op: koel/vries, zonnepanelen, televisies en lampen vallen buiten de regeling.

Zie hier het overzicht met apparatuur cat 4 en 5 en ict voor metaalrecyclers 2023 die onder de regeling valt.

Eerder waren ICT apparaten uitgezonderd van de vergoeding, per 1 januari 2023 tellen deze ook mee. Voor armaturen wordt de vergoeding 150 euro per ton en voor CV-ketels en boilers 200 euro per ton, mits ze gescheiden van het andere e-waste worden aangeleverd.

• Welke verwerkers CENELEC type II doen mee en waar ik e-waste kan inleveren?

Ben je een inzamelende metaalrecycler en houd je de e-waste gescheiden om dit materiaal af te geven aan een verwerker met een CENELEC-certificaat type II naar keuze? Bekijk dan hier de deelnemende verwerkers met CENELEC type II certificaat:

Huiskes Metaal- en Elektronica Recycling Waalwijk
    HKS Metals Zwartsluis,  Nijmegen en Amsterdam
    Coolrec Dordrecht
    Mirec Eindhoven
    Riwald Almelo

Andere verwerkers met een CENELEC type II certificaat kunnen deelnemen. Deze lijst breidt dan uit.

• Mag de afgegeven apparatuur beschadigd zijn?

We hanteren de regel ‘Zo veel mogelijk compleet en onbeschadigd: dus niet verder beschadigen of demonteren, verknippen, vermengen of stekkers eraf’. Waar het vooral om gaat, is dat de essentiële componenten niet uit het apparaat zijn verwijderd en depollutie van gevaarlijke stoffen mogelijk is.

• Waar vind ik meer informatie?

Heb je na het lezen van de Vragen en Antwoorden op deze site nog vragen, neem dan contact op met Raymond Onink, adviseur zakelijke markt Stichting OPEN. Zijn telefoonnummer: 06 83 33 40 60.

Je kunt het team van Stichting OPEN per mail benaderen. Andere nuttige contacten zijn: het MRF-secretariaat en Dirk Huiskes (MRF-bestuurder, dossierhouder AEEA, per mail en per telefoon 06 215 401 31).

• Is er een relatie tussen de regeling en het toenemende aantal branden door lithium-ion batterijen?

Steeds meer elektrische apparaten bevatten lithium-ion batterijen en het is daarom belangrijk om deze apparaten uit de andere schrootstromen te houden, vanwege het brandgevaar dat hierbij ontstaat. Hoe sneller deze apparaten apart worden gehouden en niet beschadigd raken, des te lager is het risico op brand.

• Ik ontvang post van Afvalbeheerstructuur AEEA B.V. (AEEA B.V.), zijn jullie dat?

Ja, voor de contractering van de afvalbeheerstructuur heeft Stichting OPEN een inkooporganisatie opgericht genaamd Afvalbeheerstructuur AEEA B.V. (AEEA B.V.). AEEA B.V. is een 100% dochterorganisatie van Stichting OPEN en neemt de contractering en facturering voor haar rekening.