We breiden onze Stimuleringsregeling uit: vanaf nu geldt een tarief van €150,- per ton voor gescheiden ingezamelde inbouw airco’s en warmtepompen die via de regeling worden aangeboden aan CENELEC-gecertificeerde verwerkers. Deze apparatuur zit vaak in ‘lekstromen’. Deze stromen hopen we te dichten door gescheiden inzameling en aflevering aan CENELEC-gecertificeerde verwerkers financieel te stimuleren. Hiermee willen we meer inzameling realiseren. De looptijd is vooralsnog tot 31 december 2025.

Via de Stimuleringsregeling worden deelnemers aan de regeling gestimuleerd om elektrische apparaten apart te houden, niet (verder) te beschadigen en gescheiden aan te bieden aan een CENELEC-gecertificeerde verwerker. Stichting OPEN keert daarvoor een vergoeding uit bovenop de materiaalwaarde die zij zelf onderhandelen voor grote, kleine en ICT-apparaten. Voor apparaten waar normaliter voor betaald moet worden om deze gecertificeerd te verwerken, biedt Stichting OPEN een gratis ophaalservice. Als deelnemer van de Stimuleringsregeling kun je officieel Wecycle-inleverpunt voor bedrijven worden.

Twee verwerkers

Afgedankte airco’s kunnen vrijkomen bij de plaatsing van nieuwe airco’s, waarbij de oude installatie wordt gedemonteerd, of bij sloop- en demontagewerkzaamheden. Soms wordt het koudemiddel al afgetapt door het STEK-gecertificeerde installatiebedrijf. Ook een afgetapte airco beschikt nog over restanten koelvloeistoffen en isolatiematerialen. In Nederland kunnen deze apparaten op twee locaties gecertificeerd worden verwerkt, namelijk Coolrec Dordrecht en binnenkort bij HKS Zwartsluis (het certificeringstraject loopt).

Voorkomen van vermenging

De gescheiden inzameling wordt apart gerapporteerd, waardoor we de voortgang goed kunnen monitoren en evalueren. Het tarief geldt niet voor losse, mobiele airco’s.

Ingangsdatum en looptijd

Vanaf vandaag is het mogelijk om aanspraak te maken op het gedifferentieerde tarief, door inbouw airco’s en warmtepompen gescheiden in te zamelen en aan te bieden aan een gecertificeerde verwerker. De looptijd is vooralsnog tot 31 december 2025.

Wanneer vergoeding

De Stimuleringsvergoeding geldt voor apparaten die na verwerking doorgaans een positieve materiaalwaarde vertegenwoordigen. Die kunnen metaalrecyclers zelf onderhandelen met gecertificeerde verwerkers. Daar bovenop ontvangen zij van Stichting OPEN de Stimuleringsvergoeding. Deze is:

• €125 bovenop de materiaalwaarde voor grote, kleine en ICT apparaten
  • €150 bovenop de materiaalwaarde voor armaturen
  • €150 bovenop de materiaalwaarde voor inbouw airco’s en warmtepompen
  • €200 bovenop de materiaalwaarde voor Cv-ketels en boilers

Meer weten

Wil je meer weten, bekijk de Veelgestelde vragen en antwoorden op deze pagina.

Meer weten over het succes van de regeling? Lees dan dit artikel over onze Stimuleringsregeling.

Deelnemen? Neem contact op met onze accountmanagers Esther Musch, esther.musch@stichting-open.org of Wilfred Hermens, wilfred.hermens@stichting-open.org.