Op de milieustraat worden afvalstromen vaak gescheiden op basis van het materiaal. Elektrisch afval hoort in de Wecycle container, ongeacht het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Dan krijgt dit een tweede leven als product of nieuwe grondstof.

Elektrisch afval zijn alle afgedankte apparaten met een stekker of (plek voor een) batterij.

Hieronder geven we graag een overzicht van eventuele twijfelgevallen. En daaronder zie je ook tips voor nog beter inleveren.

E-waste? Want Waar naar toe
Ventilator Een snoer Wecycle container
Armatuur Een snoer of (plek voor) een batterij Wecycle container
Gasfles, brandblusser etc. Kca-loket
Kabels (aansluitingen / stekkers op beide uiteinden), adapters  Valt volgens wetgeving onder elektrisch afval Wecycle container
Losse batterijen en lampen Kca-loket
Wenskaart met muziekje, schoenen met een lampje, vapes/e-sigaret, spiegel met verlichting, speelgoed met (voorheen) geluid of lichtjes Een snoer of (plek voor) een (kleine) batterij Wecycle container
Alles met een kentekenplaat, denk aan elektrische auto’s, scooters, elektrische rolstoelen of de speed peddelec Valt volgens wetgeving niet onder elektrisch afval
Senseo of andere apparaten van kunststof Een snoer of (plek voor) een batterij Wecycle container
(Ingebouwde) zonnepanelen Een snoer of (plek voor) een batterij Wecycle container
Elektrische fietsen  Met of zonder accu Wecycle container
Kookplaat Stekker Wecycle container
Elektrisch apparaat dat nog werkt Kringloopwinkel

Tips en trics bij inleveren

Frituurpan
Zie je een bezoeker met een frituurpan naar de Wecycle container gaan? Vraag of deze leeg is. Volle frituurpannen mogen niet in de Wecycle container. Verwijs hen naar de juiste plek.

Frituurvet
Loopt er iemand met een plastic zak naar de Wecycle container? Vraag de bezoeker of je kan helpen en wat er in de plastic zak zit. Vaak zit hier een lege fles met frituurvet in. Verwijs hen naar de juiste plek(ken) voor vet en plastic.

Karton
Zie je een bezoeker met kartonnen dozen of ander verpakkingsmateriaal naar de Wecycle container lopen? Vraag aan de bezoeker of hij het verpakkingsmateriaal in een andere container doet (karton of PMD).

Vervuiling koel- en vrieskasten
Sommige koelkasten kunnen vol met vieze etensresten zitten. Deze vervuiling moet een bezoeker van de milieustraat eerst (zo veel mogelijk) verwijderen voordat hij zijn koelkast afdankt.

Wat kan nog naar kringloopwinkel
Zie je een bezoeker met kleine huishoudelijke apparaten die er goed uitzien? Vraag of het apparaat nog werkt: deze verkopen goed via de kringloopwinkel. Verwijs hen dan naar de afgifteplek voor de kringloopwinkel op de milieustraat.

Op de juiste plek in de container

IBC’s
Sinds 2 jaar worden in Nederland IBC’s gebruikt voor de inzameling van e-waste. Dit is ingevoerd omdat er steeds meer lithium ion batterijen in het afval zitten. De oude belading zorgde voor risicovolle situaties waarbij batterijen in de verdrukking kwamen. Met de ingebruikname van IBC’s wordt dit risico beheerst. Zorg dat je IBC’s niet buiten in de regen laat staan. Hierdoor worden apparaten nat en zijn er risico’s op kortsluiting.

Flatpanels inzamelmiddelen
In 2023 worden nieuwe inzamelmiddelen voor flatpanels in gebruik genomen. Hiermee verbeteren we de scheiding van flatpanels. De inzamelmiddelen zijn getest en daarbij is rekening gehouden met de arbeidsomstandigheden voor medewerkers van een milieustraat. Tip: wanneer de eerste twee flatpanels goed gescheiden zijn ingeleverd, dan leveren bezoekers de flatpanels sneller in.

Lithium Ion batterijen
Elektrisch afval kan in de Wecycle container. Veel accu’s zijn tegenwoordig gemaakt van lithium ion. Wanneer deze gedeukt, gebroken of vervormd zijn dan vormen deze een brandrisico. Wanneer een consument een laptop, mobiele telefoon of andere apparaat met ‘opgezwolle batterij’ inlevert, houd deze dan apart. Neem contact op met Stichting OPEN zodat we kunnen zorgen voor veilige afvoer.

En verder

Knippen mag niet
Het is niet toegestaan om kabels of stekkers te knippen van apparaten. Hiervoor is een CENELEC-certificaat nodig.

Bedrijven mogen ook inleveren
Als gemeente kan je bedrijfsmatig elektrisch afval (dat vergelijkbaar is met elektronisch afval van consumenten) (tot 7 stuks) innemen. Voor de specifieke richtlijn neem contact op met de beleidsadviseur van jullie gemeenten of Stichting OPEN.

Hoe omgaan met professionele apparatuur op de milieustraat
Let bij het aannemen van bedrijfsmatig elektrisch afval op dat professionele apparatuur niet in de Wecycle container kan. Neem contact met ons op als je professioneel elektrisch afval binnenkrijgt. Dan adviseren wij over de afvoer hiervan.