Eén van de twee Gouden Bakkie Awards ging dit jaar naar Basro elektrotechniek in Bergschenhoek. Een groot verlichtingsproject in opdracht van Intergamma (de organisatie achter de doe-het-zelf-formules GAMMA en KARWEI), in combinatie met een slimme deal met Stichting OPEN leverde een recordhoeveelheid afgedankte armaturen en lampen op. Ivo Koot, werkvoorbereider bij Basro, ziet echter zeker nog ruimte voor verbetering in de installatiebranche.

Basro is met ongeveer vijftig medewerkers een middelgroot installatiebedrijf dat vanuit Zuid-Holland opdrachtgevers in heel Nederland bedient, waaronder grootwinkel- en automobielbedrijven, bouwmarkten, kantoren, scholen, vastgoedbedrijven en zorginstellingen. In 2021 kwam bij de onderneming het verzoek binnen om de verlichting in de kantoorblokken van alle KARWEI- en GAMMA-bouwmarkten in Nederland om te bouwen naar de nieuwste generatie ledverlichting. Ivo Koot: “Een grote klus, waarbij veel oude armaturen en lampen zouden vrijkomen. We hebben direct met het team de koppen bij elkaar gestoken, want het was al snel duidelijk dat deze hoeveelheden niet zouden passen in de bussen die wij normaliter inzetten. We werken namelijk landelijk en monteurs overnachten soms in de regio. Dan ga je niet elke dag op en neer rijden naar Bergschenhoek waar de inzamelbakken staan. We hebben nog even onderzocht of het mogelijk was grotere bussen te huren, maar dat bleek financieel niet haalbaar. Toen wees een collega me op het bestaan van Stichting OPEN. Ik heb de telefoon gepakt en zo is het balletje gaan rollen.”

Na overleg met Stichting OPEN bleek dat de meest efficiënte oplossing was om op elke werklocatie een aparte inzamelcontainer te plaatsen, die na uitvoering van de werkzaamheden weer werd opgehaald. Koot: “Dat is op zich een standaard dienstverlening van Stichting OPEN, maar dan word je wél geacht vooraf een inschatting maken van het verwachte volume. Maar met zoveel locaties – ik schat in dat meer dan honderd waren – was dat laatste eigenlijk onbegonnen werk voor ons. Dat zagen ze bij Stichting OPEN ook in, dus in overleg is het hele proces gestandaardiseerd. Waarbij er dan ook niet moeilijk over gedaan werd als containers niet helemaal vol waren.”

Koot is erg te spreken over de ondersteuning vanuit Stichting OPEN, onder meer bij het aan- en afmelden van de bakken. “Ik moest er even inkomen, maar dankzij de hulp van de Stichting OPEN-medewerkers liep alles snel op rolletjes”, zegt Koot. “We zijn voor deze opdrachtgever as we speak alweer bezig met een nieuw project voor de vervanging van alle hanglampen in de bouwmarkten. Zo werkt Intergamma samen met ons stap voor stap aan verduurzaming van de winkels.”

Voortrekkersrol

Basro is al partner van Wecycle sinds de begindagen van de inzameling. Deels omdat het bedrijf duurzaamheid een belangrijk onderwerp vindt (ook de eigen kantoren zijn voorzien van ledverlichting en aanwezigheidsmelders, er zijn voorzieningen voor een gescheiden afvalverwerking en de orderafhandeling geschiedt grotendeel papierloos), maar ook omdat het graag een voortrekkersrol wil spelen. Koot: “Mijn indruk is dat er in de branche vaak heel veel tijd en energie gaat zitten in het zoeken van de beste duurzame verlichtingsoplossing voor de klant, maar dat er niet of te laat wordt nagedacht over wat er met de afgedankte armaturen moet gebeuren. Uiteindelijk wordt dan maar een metaalrecycler gebeld die de boel natuurlijk graag komt ophalen, maar dat zijn doorgaans geen CENELEC-gecertificeerde bedrijven. Of monteurs rijden in de eigen of de baas zijn tijd naar zo’n lokale speler toe om nog wat extra euro’s te vangen – iets dat je als professioneel bedrijf ook niet zou moeten willen. Dus daar zit nog wel ruimte voor verbetering.”

Ook is Koot positief over de aanvullende vergoeding voor armaturen die Stichting OPEN biedt. “Die maakt dat je je project ook met wat extra handling toch financieel mooi sluitend kunt maken – zelfs als je bijvoorbeeld onvoorzien een hoogwerker moet huren, om eens wat te noemen. Uiteindelijk kan ik de concullega’s alleen maar aanraden met Stichting OPEN in zee te gaan, want je hoeft er niet veel extra’s voor te doen en je wéét dat je een échte bijdrage levert aan een verantwoorde verwerking.”