Action is met meer dan 400 winkels een vaste waarde in het Nederlandse retail-landschap. Dit jaar ontving deze snelgroeiende non-food-discounter een Gouden Bakkie Award voor de bovengemiddeld goede inzamelresultaten en inzet op het gebied van afgedankte lampen. Een erkenning voor een bedrijf dat meer en meer inzet op verduurzaming en circulariteit, zegt Tjeerd Bartels, Head of Sustainability bij Action.

Al sinds 2016 staan er Wecycle inleverbakken in de winkels van Action die inmiddels in vrijwel iedere stad in Nederland te vinden zijn. Daardoor is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste inzamelaars van afgedankte lampen in de retailbranche “Met meer dan 400 Wecycle-inleverpunten draagt Action actief bij aan de brede verspreiding van inzameling en recycling van lampen in Nederland”, zegt Gied van Hoorn, bestuurslid van Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) en directeur van LightRec. “Daar komt bij dat de winkels druk bezocht worden door een brede diversiteit aan mensen, wat bijdraagt aan de zichtbaarheid. Al met al reden voor een Gouden Bakkie Award!”

Het systeem van inzameling is inmiddels strak ingeregeld, zegt Tjeerd Bartels, Head of Sustainability bij Action. “De bakken zijn zo gepositioneerd in de winkels dat ze altijd gemakkelijk toegankelijk zijn voor onze klanten, na het kassapark of in de buurt van het winkelwagenpark. Ook vermelden we nadrukkelijk op het welkomstbord dat we lampen en batterijen inzamelen. Onze medewerkers controleren wekelijks hoe vol de bak zit en legen die op tijd. Ook verwijderen ze eventueel restvuil uit de bak en nemen ze contact op met Stichting OPEN om de volle containers op te laten halen. Daarnaast worden bakken ook schoongemaakt door onze medewerkers.”

Volgens Bartels is het voor een internationaal opererende discounter als Action – het bedrijf is actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Frankrijk, Polen, Tsjechië, Italië en sinds 2022 ook in Spanje – niet meer dan logisch om verantwoordelijkheid te nemen voor het beheer van producten in de afvalfase, en om een inname- en verwerkingsstructuur te hebben. “We zijn een grote partij in de verkoop van verlichting of producten die lampen bevatten, dus die verantwoordelijkheid spreekt voor ons voor zich”, aldus Bartels. “Deze Award zien we als een mooie erkenning dat we samen met onze klanten bijdragen aan een verantwoorde verwerking van oude of kapotte verlichting.”

Groeiend maatschappelijk bewustzijn

Action is populair en groeit razendsnel. Daarmee groeit volgens Bartels ook een zeker maatschappelijk bewustzijn binnen de organisatie. Hij zegt: “Voor ons is het belangrijk dat onze klanten een goed gevoel hebben als zij onze producten kopen. We investeren daarom steeds meer in kwalitatieve en duurzame inkoop en productie. In samenwerking met impactorganisatie Circle Economy werken we dit jaar toe naar een bedrijf breed inzicht in hoe circulair de producten van onze 14 verschillende productcategorieën zijn, en waar kansen liggen om een zo groot mogelijke positieve circulariteitsbijdrage te leveren. We kijken daarbij onder meer naar relevantie, circulaire volwassenheid en hoe we producten meer circulair kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerp van een product, de herkomst van de materialen, hoe het product wordt gemaakt maar ook de manier waarop een klant het gebruikt en recyclet.”

Nu al wordt 70% van alle papieren en houten producten in de Action-winkels duurzaam ingekocht en is 86% van het verkochte katoen duurzaam verbouwd. Ook hangt er inmiddels in meer dan 50% van de filialen energiezuinige ledverlichting. “We zijn goed op weg, maar er is ook nog veel werk te verzetten, nu en met het oog op de toekomst’’, zegt Bartels. “Voor ons is deze Gouden Bakkie Award dan ook niet alleen een beloning voor onze ambitie om in te zamelen, maar zeker ook een inspiratie om een duurzame