Non-food-discounter Action en installatiebedrijf Basro zijn onlangs onderscheiden met een Gouden Bakkie Award. De onderscheiding die in 2012 in het leven werd geroepen met financiële steun van stichting LightRec namens de producenten en importeurs van energiezuinige verlichting, wordt jaarlijks toegekend aan bedrijven en/of gemeenten die zich positief (hebben) onderscheiden op het gebied van inzameling van afgedankte lampen en armaturen.

Action ontving de erkenning voor bovengemiddeld goede inzamelresultaten en inzet op het gebied van afgedankte lampen. Het bedrijf is inmiddels zelfs uitgegroeid tot één van de grootste inzamelaars op dit gebied in de retailbranche – een prestatie die aansluit op de ambities van het bedrijf om de bedrijfsvoering te verduurzamen en meer circulair te maken.

Basro kreeg de Gouden Bakkie Award 2022 omdat het bedrijf afgelopen jaar een recordhoeveelheid afgedankte armaturen en lampen heeft ingezameld. Bij de uitvoering van een groot vervangingsproject in opdracht van Intergamma maakte Basro slim gebruik van de on-site inzamelfaciliteiten die Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN), bekend van de Wecycle inleverpunten en -campagnes de installatiesector aanbiedt.

Volgens Gied van Hoorn, bestuurslid van Stichting OPEN en directeur van LightRec, belangenbehartiger voor de verlichtingssector, vervullen Action en Basro in hun branche een voorbeeldfunctie. “De onderscheidingen zijn dit jaar meer dan verdiend. Met meer dan 400 Wecycle-inleverpunten draagt Action actief bij aan de brede verspreiding van inzameling en recycling in Nederland. Daar komt bij dat de winkels druk bezocht worden door een brede diversiteit aan mensen, wat effectief bijdraagt aan de zichtbaarheid.”

Basro op haar beurt bewijst volgens Van Hoorn wat er mogelijk is met een samenwerking op maat tussen Stichting OPEN en de installatiebranche. “De verantwoorde inzameling van armaturen is na al die jaren van samenwerking met ons integraal onderdeel van Basro’s duurzaamheidsinspanningen geworden. Door in een vroege fase bij ons aan de bel te trekken was de maatwerkoplossing voor ons geen enkel probleem. Deze Gouden Bakkie onderstreept de kracht van ketensamenwerking en hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen.”

Lees ook de uitgebreide interviews met Action en Basro.

Foto 1: De overhandiging van de Bakkie Award 2022 door LightRec Directeur Gied van Hoorn (links) en Raymond Onink (rechts) van Stichting OPEN aan Tjeerd Bartels (3e van links) en zijn Action team.

Foto 2: De overhandiging van de Bakkie Award 2022 door Raymond Onink van Stichting OPEN (links) aan Ivo Koot en diens collega Jeroen van Basro.