Jacqueline Reinders

Consumentencampagnes in 2021: Wecycle. Wij recyclen

Een van de belangrijkste schakels binnen de circulaire maatschappij: de consumenten. Zij zijn onmisbaar in de cyclus van verwerking. Op het moment dat elektrische apparaten en lampen worden afgedankt, zijn de consumenten degenen die ze in moeten leveren. Dat willen we zo goed mogelijk faciliteren. Onder de merknaam Wecycle bereiken we consumenten met verschillende campagnes. Daarbij werken we samen met verschillende reclamebureaus. Ook in 2021 deden we dat.

Jacqueline Reinders is marketingcoördinator bij Stichting OPEN: “Ik ben verantwoordelijk voor de campagnes voor Wecycle, een merk van Stichting OPEN waarmee we sinds 2009 met ruim 13.000 inleverpunten een toegankelijk herkenningspunt zijn voor consumenten. Met het merk Wecycle zetten we in op laagdrempelige, positieve alternatieven voor weggooien, verkopen of in voorraad houden (iets bewaren terwijl je je apparaat of lamp eigenlijk nooit meer gebruikt). En we willen onze doelgroep – heel Nederland – de kennis, vaardigheden en het zelfvertrouwen geven om goed te recyclen. Wat jij als consument doet, doet ertoe.”

Gemakkelijk inleveren

“De belangrijkste drijfveer voor veel consumenten is gemak. Een groot deel is al overtuigd van het belang van recyclen, alleen het moet wel eenvoudig zijn. Daarom zetten we in op het onder de aandacht brengen van inleverpunten in samenwerking met retail, gemeente (milieustraten), kringloopwinkels en andere organisaties. En tegelijkertijd proberen we zo helder mogelijk te maken waar je welk apparaat kwijt kan of welke lamp in welke bak moet. Bovendien laten we zien wat er daarna met de e-waste gebeurt: hoe de apparaten en lampen worden hergebruikt en welke grondstoffen terug in de keten terechtkomen. Dat levert een goed en trots gevoel op.”

“Ik ben enorm trots als ik terugkijk op wat we allemaal neerzetten. Op de mooie campagnes, de diversiteit en de fijne samenwerking.”

Veronique van een van de reclamebureaus met wie Stichting OPEN nauw samenwerkt.

Hoogtepunten 2021

“De Nationale Recycleweek en national e-waste-day waren speciale momenten in 2021. In die week verspreidden we het kinderboek Sanne Superpower op scholen en werkten nauw samen met onze inleverpunten en kringloopwinkels. Ook de televisiecommercial ‘In Nederland gaat de knop om’ was een groot succes. Bovendien gaven we aandacht aan alternatieve keuzes (repareren, verkopen) en de slapende voorraad van apparaten. Dat oude koffiezetapparaat, mobieltje of die ene monitor kun je beter doorgeven in de circulaire economie.”

De Nationale Recycleweek
Complete mediamix

“Via televisiecommercials, radiospotjes, socialmediacampagnes en bijvoorbeeld een voorleesboek bouwen we aan de kennis en vaardigheden van Nederlanders om meer circulair met hun apparaten en lampen om te gaan. Ook spelen we in op verschillende momenten in het jaar: voorjaarsklussen, terug naar school, kerst, Koningsdag. Rond de kerstdagen zien we bijvoorbeeld ook echt dat mensen op internet actief zoeken naar ‘waar lever ik mijn oude kerstverlichting in’. Supertof om te zien.

Het is echt leuk om ervoor te zorgen dat de maatschappij duurzamer wordt. Elektrische apparaten en lampen maken ons leven gewoon een stuk prettiger en makkelijker. Laten we er samen voor zorgen dat we van het leven kunnen blijven genieten door onze spullen goed in te leveren!”

Ontdek via deze link het bereik, de waardering en strategie van onze Wecycle campagnes in 2021 én de kansen voor de toekomst. Want in Nederland gaat de knop om. Wij recyclen.

Foto: De Wecycle-karakters en Jacqueline Reinders bij de Wecycle-inleverbak in het kantoorpand van Stichting OPEN.