Producentenverantwoordelijkheid betekent dat je als producent of importeur van apparaten, batterijen en lampen ook de verantwoordelijkheid neemt voor de inzameling, sortering en verwerking van die producten als ze worden afgedankt. Dit is wettelijk verplicht. Met andere woorden: iedereen die apparaten, lampen of batterijen de Nederlandse markt op brengt of ze daar verhandelt, moet ze ook weer op een veilige en verantwoorde manier inzamelen en verwerken.

Gemakkelijk geregeld via Stichting OPEN

Die inzameling en verwerking hoef je niet in je eentje te regelen. Meld je aan bij Stichting OPEN, de Nederlandse organisatie die namens importeurs en producenten van apparaten, batterijen en lampen invulling geeft aan producentenverantwoordelijkheid. Dit doet Stichting OPEN samen met inzamel-, sorteer-, recycle- en andere ketenpartners. Goed geregeld en circulair, want onderdelen, materialen en grondstoffen blijven behouden.

Op een rijtje

Deze activiteiten (en nog veel meer!) vallen onder de wettelijke producentenverantwoordelijkheid:

Inzamelen: Stichting OPEN verzorgt landelijke inzamelkanalen voor consumenten én bedrijven; van de Wadden tot het diepste puntje van Zuid-Limburg.

Sorteren: Stichting OPEN sorteert en demonteert (waar het kan) afgedankte apparaten, batterijen en lampen in monostromen.

Transporteren: Stichting OPEN zorgt voor veilig transport van alle stromen en etappes.

Recyclen: Stichting OPEN zorgt voor recycling door CENELEC-gecertificeerde verwerkers.

Circulair ondernemen: Stichting OPEN draagt bij aan kennisdelen over circulariteit van afgedankte apparaten, batterijen en lampen.

Veiligheid staat bij elke stap in ons proces voorop. Vervoeren en verpakken gebeurt op verantwoorde wijze, uiteraard zoals de wet dat voorschrijft. Bovendien zijn onze sorteerders gecertificeerd en werken ook onze recyclers volgens Europese regelgeving.

Bekijk onze video’s als je meer wilt weten over het hele proces. Of bekijk deze t.v.-spot.

Voor exporteurs

Ook exporteurs krijgen soms met wet- en regelgeving rondom apparaten te maken. Als je apparaten exporteert (nieuw, voor hergebruik of voor verwerking) dan ben je verplicht om deze te rapporteren. Ook dit kan via Stichting OPEN. Je krijgt hiervoor een administratieve vergoeding of teruggave van de betaalde afvalbeheerbijdrage. Stichting OPEN weet dan namelijk dat de apparaten niet meer in Nederland beschikbaar zijn voor inzameling. Lees de voorwaarden hier.

Zorg dat je duurzaam, circulair én compliant bent en meld je als producent of handelaar van apparaten, batterijen en lampen aan via Registeren.