ElectronicPartner

Inzamelen in de retailbranche: ElectronicPartner

Kennis en ervaring in de e-wasteketen bundelen: dat is sinds de start van Stichting OPEN een van de belangrijkste doelen. ElectronicPartner (EP) is een van de grotere, duurzame retailers die samen met ons en andere organisaties optrekt om de 65%-inzameldoelstelling te behalen.

Met ruim 5000 aangesloten winkels in meer dan zeven Europese landen is EP een toonaangevende organisatie voor de consumenten- en huishoudelektronicabranche. “Het hebben en houden van een inzamelcollectief van elektrische apparaten en lampen is van groot belang”, stelt Service Manager Piet Steenis. “Daarom zijn we bij ElectronicPartner blij dat het begrip Stichting OPEN begint in te dalen in de branche. Zes op de tien mensen voelen zich schuldig als ze e-waste verkeerd afdanken. Toch doen ze het. Laten we er samen alles aan doen om ook deze afgedankte apparaten op de juiste manier ingezameld te krijgen. Er is nog een wereld te winnen!”

Duurzaam handelen

“In haar ruim 50-jarig bestaan in Nederland heeft duurzaam handelen bij ElectronicPartner altijd al een belangrijke rol gehad. In 2021 hebben we met drie andere Europese EP-landen de handen ineengeslagen en het project ‘GoGreen’ gelanceerd, waarin we de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties verder uitwerken in onze organisatie. Bovendien zijn veel van onze winkels dé plek waar consumenten en EP-ondernemers elkaar treffen. Onze ondernemers geven vakkundig advies over het best passende product én ondersteunen consumenten bij de correcte afvoer van e-waste.

Denk aan: gooi je oude elektrische tandenborstel niet in de grijze afvalcontainer en laat je oude versterker niet om sentimentele redenen op zolder verstoffen. Laten repareren of recyclen is een veel beter alternatief. Logistiek is er de uitdaging om de producten op een zo efficiënt mogelijke manier bij verwerkers te krijgen. Een nauwe samenwerking met alle partijen is hier van groot belang.”

Samen nog scherper

“De samenwerking met Stichting OPEN ervaren we als positief. Ze besteedde de afgelopen jaren veel aandacht aan de ‘oud-voor-nieuw-regeling’, waardoor die top of mind is bij alle ondernemers die bij ElectronicPartner zijn aangesloten. Ook is het van belang om elkaar scherp te houden op nieuwe ontwikkelingen en de doorvertaling daarvan naar de (online) winkelvloer.

Wat ons betreft is het een goede keuze geweest om de merknaam Wecycle te behouden. Bij ‘oud-voor-niets-regeling’ ligt er een mooie uitdaging om de mindset van de consument te veranderen: die zullen we moeten overtuigen dat het inleveren van een oud apparaat niet altijd gekoppeld hoeft te zijn aan het aanschaffen van een nieuw apparaat.”

Toekomstblik

“We denken dat de geboorte van het product, de eerste stap in de keten, nóg belangrijker gaat worden. Recyclebare materialen, mensvriendelijke processen, duurzame ontwerpen en een reparatievriendelijke samenstelling, zodat reparatie én recycling aantrekkelijker worden. Ook hopen we dat Stichting OPEN een landelijke dekkende oplossing voor het recyclen van EPS (piepschuim) kan vinden op het gebied van verwerking. Daar zouden veel retailers bij gebaat zijn. Op naar een circulaire economie!”

Foto: Piet Steenis, Jos Schouten, eigenaar van EP: Elgo en Raymond Onink, Adviseur zakelijke markt bij Stichting OPEN bij de winkel van Jos.