JP Balkenende

Interview JP Balkenende

“Stichting OPEN is katalysator in het brede speelveld van e-waste en circulariteit”

Jan Peter Balkenende over de rol van Stichting OPEN

Eind december werd de Raad van Advies opgericht onder de bezielende leiding van voorzitter Jan Peter Balkenende. “Onze Raad is een goed gezelschap vol boeiende mensen die belangrijke maatschappelijke rollen vervullen. Buitengewoon interessant om hiervan deel uit te maken en te merken hoe we elkaar versterken vanuit verschillende perspectieven.”

“Toen Steven Eijck mij vroeg het voorzitterschap van deze Raad te vervullen, aarzelde ik geen moment. Ik ben vanuit mijn werk bij EY en als voorzitter van de Sustainable Growth Coalition al jaren betrokken bij initiatieven waarin duurzaamheid, sustainability en corporate responsibility een rol spelen en vind Stichting OPEN een schitterende organisatie.”

17: partnerschap om doelstellingen te bereiken

“Vanuit mijn interesse in duurzaamheid, sta ik geheel achter de Sustainable Development Goals: 17 doelstellingen om van de wereld een betere plek te maken. Doelstelling 17 past perfect bij Stichting OPEN: partnerschap om de goede dingen te doen. Een brede maatschappelijke afspiegeling van bedrijven, jonge mensen met frisse ideeën en de wetenschap – zoals de Raad van Advies – past daar uitstekend bij. In onze raadsbijeenkomsten ontstaat ruimte voor creatieve ideeën die bijdragen aan een circulaire economie”, vertelt Jan Peter.

Circulair is dé manier

“Hoe laten we de aarde achter voor de komende generaties? De vooruitzichten zijn grimmig als we doorgaan met de huidige stijlen van productie en consumptie. Daarom juich ik de strategie van Stichting OPEN van harte toe. Hier komen zo veel partijen samen die ertoe doen en juist sámen kom je tot verbeelding en verbinding. Hoe kunnen we de dingen anders doen? En hoe zetten we ons daar met elkaar voor in?

Stichting OPEN is een katalysator in het brede speelveld van e-waste en circulariteit. Ik vind het mooi om te zien hoe zij het gesprek blijven voeren met hun scala aan partners en zich tegelijkertijd inzetten voor het wettelijk onderbouwen van hun strategieën. Dat is precies wat we nodig hebben om onze aarde op een duurzame manier door te geven.”

Universele verklaring van de rechten van materialen

“Er is veel werk verzet en er is nog meer te doen. In deze sector ben je nooit klaar. Architect Thomas Rau zei het jaren geleden al: het is tijd voor een universele verklaring van de rechten van materialen. Zijn ‘madaster’ – een kadaster voor materialen – wordt inmiddels in negen landen gebruikt. Dat is een mooi begin, en toch is er nog een wereld te winnen. Daarom blijven wij met de Raad van Advies belangrijke duurzame punten agenderen, zodat Stichting OPEN steeds inzichtelijker en meetbaar maakt wat er speelt in de e-waste-sector én daar grensverleggende acties aan kan verbinden. Want een wereldwijde circulaire economie; daar moeten we naartoe. Een enorme taak, waar ik graag mijn steentje aan bijdraag.”