Onafhankelijk kennisplatform, by OPEN

Actief gebruik van circulairekennis.nl

Een circulaire economie in 2050. In het kader van die maatschappelijke ambitie willen we onze positie versterken als kennisautoriteit op het gebied van e-waste en circulariteit. Bovendien is een onafhankelijk platform onmisbaar in de duurzame kennisopbouw over e-waste. Daarom hebben we in september 2022 circulairekennis.nl gelanceerd: hét kennisplatform voor de transitie richting de circulaire economie van elektronica en e-waste.

Eind december telde dit platform ongeveer 400 actieve gebruikers per maand en al 70 publicaties. Inmiddels zijn dat er bijna 120 en we blijven groeien. In het speelveld rondom e-waste is heel veel kennis en data beschikbaar, alleen daar was nog geen centrale plek voor. Terwijl er wél behoefte is aan objectieve, betrouwbare, onafhankelijke en complete bron aan informatie die voor de verschillende ketenpartners toegankelijk is. Dat is circulairekennis.nl.

Hier zetten we in op het delen van kennis. We publiceren informatie, onderzoeken en nieuwsberichten die relevant zijn voor alle betrokkenen binnen de duurzame e-wastesector. Denk aan kennis over elektrische apparaten, e-waste en de transitie naar een circulaire economie.

Verder uitbreiden

In 2022 hebben we adviseur in dienst genomen die ons verder als kennisautoriteit op de kaart gaat zetten en zorgt voor groei van circulairekennis.nl. In 2023 en 2024 breiden we het kenniscentrum verder uit. Zo willen we met andere kennisinstituten onderzoeksvragen uit het speelveld beantwoorden via onderzoek, experimenten en innovaties. Ook zullen er kennisbijeenkomsten en seminars worden georganiseerd. Op die manier kunnen we het maatschappelijke debat blijven aanjagen vanuit een onafhankelijk kenniscentrum, powered by OPEN.

Partners

Het kenniscentrum heeft geen winstoogmerk en handelt vanuit een maatschappelijk belang. Daarom werken we samen met onafhankelijke instanties en partners uit het circulaire speelveld.

Circulairekennis.nl is mede mogelijk gemaakt dankzij APPLiA, Branchevereniging Kringloop Nederland, Coolrec, CORE, DNV, FFact, Fiar, Hogeschool Saxion, Holland Recycling, Huiskes Metal, Jacomij Electronic Recyling, Knowwaste, LightRec, Motivaction, NWR, Partners for Innovation, PreZero, PV CYCLE, Rebel, Riwald, SMR, SVEG, UNITAR Scycle, Wageningen University & Research, Waterschoot Recycling, Witteveen+Bos en ZRN.