‘Wecyclen’ maakt trots

Wecycle-campagnes en cijfers in 2022

Veel mensen voelen zich goed als ze zich circulair gedragen. 75% van de Nederlanders vindt circulair gedrag heel belangrijk en 60% is trots als ze wecyclen. Onder de noemer Wecycle maakt Stichting OPEN Nederland enthousiast voor het inleveren van elektrisch afval. Ook promoten we positieve, duurzame alternatieven voor het bewaren en weggooien van afgedankte apparaten en lampen.

Wecyclen is veel meer dan recyclen. Repareer, verkoop, doneer of lever je oude spullen in en wecycle mee. Alles om langer op die R-ladder te blijven. Die gedachte promoten we het hele jaar door met verschillende campagnes en inzamelacties, in verschillende media gericht op verschillende doelgroepen. En hoe! In de afgelopen jaren zijn we gegroeid van naam en merk naar een heuse community. En nu is wecyclen zelfs een werkwoord. Een terugblik op 2022.

Maak het makkelijk op de juiste momenten

De grootste uitdaging is en blijft – ook in 2022 – om consumenten én bedrijven zo goed mogelijk te informeren over hoe ze goed en laagdrempelig kunnen wecyclen. Waar vind je een inleverpunt? En welke apparaten lever je waar in? En waar kun je je kapotte lampen kwijt? Vanuit Wecycle zijn we aanwezig op televisie, radio, social media en in print. Nationaal én lokaal, via advertenties en influencers, tijdens sportwedstrijden en zelfs op de consumentenbeurs en de Margriet Winterfair.

Minstens zo belangrijk: op welke momenten zorgen we dat we campagne voeren? Dat doen we volgens onze wecycle-kalender: in de lente gaan veel mensen klussen, op Koningsdag willen mensen hun spullen die ze niet verkopen daarna vaak toch kwijt, in oktober gaan de lichten weer eerder aan en is het de Nationale Wecycleweek en in december tuigen veel mensen de kerstboom op.

Daarnaast zijn life events gebeurtenissen die we allemaal op een ander moment meemaken. Tijdens die life events komen veel apparaten en lampen ‘vrij’. Daar hebben we in 2022 onderzoek naar gedaan. Zo blijkt dat het meeste elektrische afval ontstaat bij huisontruiming (80%), bij een scheiding (29%) en bij samenwonen (24%). Opvallend is ook dat tijdens verhuizingen vaak grotere apparaten als tv’s, koelkasten en wasmachines worden afgedankt en lampen ook vaak worden vervangen voor meer energiezuinige exemplaren of omdat ze niet meer in het interieur passen.

Nationale Wecycleweek

Ook in 2022 was de Nationale Wecycleweek in oktober weer een hoogtepunt. In die week willen we zo veel mogelijk mensen stimuleren om duurzame keuzes te maken. Want: hoe meer mensen iéts doen, hoe beter. Samen dragen we bij een circulaire economie, zetten we in op duurzame gedragsverandering en willen we vooral laten zien hoe goed het voelt om apparaten en lampen een tweede leven te geven.

Dat doen we niet alleen voor consumenten via wecycle.nl en watismijnapparaatwaard.nl, maar sinds 2022 ook voor bedrijven via wecyclevoorbedrijven.nl. Op die platforms informeren we bezoekers over waar ze hun apparaten kunnen inleveren en faciliteren we het maken van circulaire keuzes. Ook adverteerden we in 2022 op marktplaats: verkoop je het niet, lever het dan in. Dat was een hele succesvolle campagne.

Ook de kinderen wecycleden weer volop mee. Ruim 90.000 schoolkranten werden verspreid onder 1500 basisscholen en bijna 200 basisscholen zamelden zelf kleine apparaten in voor een mooi Wecyclecertificaat, een beloning en een donatie voor Stichting Jarige Job.

Circulair inclusief

Eigenlijk zijn alle keuzes die je bewust maakt rondom het inleveren, weggeven, repareren of verkopen van oude apparaten en lampen heel goed. Stichting OPEN noemt dat circulair inclusief: je doet iets waardoor je bijdraagt aan duurzaamheid. Op jouw manier, onder jouw voorwaarden. Op die manier blijven grondstoffen, onderdelen en apparaten, eerder en langer in gebruik. En dat is nou precies waar het ons om gaat.

Vanuit de Wecycle-campagnes hebben we dat visueel gemaakt in een cirkel, waar veel andere organisaties de R-ladder gebruiken. Maar die ladder impliceert dat de ene duurzame keuze ‘beter’ is dan de andere, terwijl wij alle keuzes van belang vinden. Ze dragen allemaal bij aan een duurzame samenleving. Er maar twee vijanden: apparaten in de kliko gooien zodat de grondstoffen voorgoed verdwijnen of in je kast laten liggen zodat ze dateren en verouderen terwijl ze nog prima gebruikt hadden kunnen worden.

Feiten en cijfers op een rijtje
  • Nederlanders hebben in 2022 ruim 28 keer een uiting van Wecycle gezien of gehoord.
  • Nederlanders gaven Wecycle een waardering van 7,5 en onze milieustraten en inleverbakken in winkels een waardering van 7,7.
  • 85% van Nederland weet waar de milieustraat is; ons bekendste inleverpunt, voor lampen zijn de inleverbakken in de winkel iets bekender en populairder.
  • In 2022 zamelden we op scholen en via kinderboerderijen 78.000 kilo apparaten in.

Bekijk de cijfers campagne.