Bij ons aangesloten producent Accell heeft een inspirerende visie op circulariteit. “Als een van de grootste fietsproducenten vinden wij duurzaamheid ontzettend belangrijk”, vertelt Margot Eelkman Rooda, ESG Supply Chain Manager bij Accell Group. “Daarom werken we samen met de Nederlandse scale-up Refurb Battery Operations, die de lithiumcellen uit onze afgedankte fietsaccu’s opnieuw ‘oogst’ en gebruikt in circulaire energieopslagsystemen. Dit doen we nu voor batterijen in Nederland en België. En we willen dat verder uitbreiden.”

“Accell is één van de grootste e-bike producenten. Wij voelen en nemen de verantwoordelijkheid om duurzaam en circulair te ondernemen. Een sustainable leader zijn, daar werken wij aan: inzetten op duurzame strategieën en daarvoor samenwerken met gelijkgestemde partners die onze toewijding delen om een circulaire economie te bevorderen. Want wij geloven dat je alleen sámen de wereld duurzamer kan maken. Dat is niet iets waar je op concurreert. Wel kun je het voortouw nemen en voorleven hoe je meer sustainable onderneemt. Fietsen is een duurzame manier van verplaatsen, maar ook de productie en de recycling van onderdelen kan duurzamer. Onze samenwerking met Refurb en Stichting OPEN is daar een mooi voorbeeld van.”

Cellen een nieuw leven geven

Margot: “Accell Group produceert onder meer traditionele fietsen en e-bikes. De accu’s van e-bikes moeten in korte tijd veel kracht leveren: energie die nodig is om in beweging te komen. De accu van de e-bike neemt een groot deel van de ecologische voetafdruk van de fiets voor zijn rekening. Als je die voetafdruk kunt verlagen, maak je een belangrijke stap voor het milieu. Het kan zijn dat de accu na verloop van tijd voor dat doel niet meer geschikt is, maar de cellen nog wel geschikt zijn voor doeleinden die andere kwaliteiten van de cellen vereisen.

Onze producentenverantwoordelijkheid vinden wij belangrijk, omdat we daarmee zorgen voor een verantwoord en veilige manier van inzameling en recycling. Daarom zamelen we via Stichting OPEN de afgedankte accu’s in. Vervolgens selecteert Refurb hieruit de accu’s die zij kunnen gebruiken voor een nieuwe functie. De niet-geselecteerde accu’s gaan naar recycling.

Dankzij de samenwerking met Refurb hebben we een stap extra gezet tussen gebruik en inzameling en blijven onze accu’s langer op de zogenoemde R-ladder. Refurb heeft een methode gevonden om de cellen uit de accu’s opnieuw in te zetten voor een ander doel: energieopslag. De cellen die niet meer geschikt zijn als fietsaccu doen het regelmatig nog prima als het gaat om het opslaan en geleidelijk terugleveren van energie. Refurb beschikt over de kennis en kunde om dit op een veilige en verantwoordelijke manier te doen. Samen geven we onze fietsaccu’s een tweede leven, zodat ze niet onnodig in de afvalstroom terechtkomen.”

Kennis en kunde delen

“Naast een fijne samenwerking en een tweede leven voor onze fietsaccu’s, genereert Refurb interessante data over die cellen en accu’s: welke onderdelen zijn kapotgegaan en kunnen we dat voorkomen? Die inzichten rondom de levensduur en gebruik kunnen wij weer gebruiken in het ontwerp van nieuwe batterijen om die nog duurzamer te maken. Zo zijn we op alle fronten circulair bezig. Van ontwerp tot tweede leven.”

Van pilot naar Europese samenwerking

“Waar onze samenwerking met Refurb als een pilot begon, willen we nu andere landen in Europa ervan overtuigen om een soortgelijke duurzame cyclus op te tuigen. Momenteel is Refurb actief in Nederland en België. Samen willen wij nu Refurb ook in het recycle-proces van andere Europese landen implementeren, om zo de milieu-impact van de e-bike aanzienlijk te reduceren. Ook meedenken en meedoen binnen duurzaamheid? Van harte welkom. Door samen te werken bereiken we meer voor het milieu!”

Foto: stockfotografie