43% van Nederlanders gaat 27 april kopen of verkopen

Op 27 april trekken veel Nederlanders eropuit om Koningsdag te vieren. Een aanzienlijk aantal mensen verkoopt of koopt op deze feestdag oude huisraad, zoals cd’s, boeken, kleding, speelgoed en huishoudelijke apparaten. Uit ons onderzoek blijkt dat 82%* van de Nederlanders vindt dat Koningsdag kinderen slim leert om te gaan met hun spullen. 36%* van de Nederlanders vindt Koningsdag zelfs de duurzaamste feestdag van het jaar, en 94% van de ondervraagden weet dat elektrische apparaten die op Koningsdag overblijven ingeleverd moeten worden voor recycling.

Gemiddeld verwacht 33% van de verkopers tussen de 10 en 50 euro aan spullen te verkopen tijdens Koningsdag. Daarnaast hoopt 34% op een opbrengst tussen de 50 en 100 euro.

Vrijmarkt op Koningsdag duurzame leerschool

82% van de Nederlanders is van mening dat de vrijmarkt op Koningsdag kinderen leert slim met hun spullen om te gaan, onder het mom van ‘jong geleerd, oud gedaan’. Daarnaast vindt ongeveer 77% dat het een goed voorbeeld is van hoe Nederlanders op een slimme manier met hun ongebruikte spullen omgaan, en dat je op 27 april goede deals kunt vinden.

Koningsdag is voor Stichting OPEN een bijzonder belangrijke dag als het aankomt op het recyclen van elektrische apparaten. We kennen allemaal wel de situatie: kasten en laden vol met oude mobiele telefoons, speelgoed met snoeren of op batterijen, gameconsoles of verouderde audioapparatuur. Op 27 april gaan veel mensen juist op pad om goede koopjes te scoren. Het is voor verkopers dus een uitgelezen kans om de kasten leeg te maken, wat extra geld te verdienen en tegelijkertijd duurzaam bezig te zijn.

Wie koopt wat

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Markteffect, blijkt dat zowel mannen (51%) als vrouwen (54%) op Koningsdag op zoek gaan naar boeken, muziek en video’s. Opvallend is dat kleding en (niet-elektrisch) speelgoed veel hoger op de prioriteitenlijstjes van vrouwen staan dan bij mannen tijdens deze feestelijke dag. Aan de andere kant scoren elektrische apparaten, elektrisch speelgoed en lampen aanzienlijk hoger bij mannen.

Wat doen verkopers met overgebleven elektrische apparaten

Voor 93% van de ondervraagden is het duidelijk dat elektrische apparaten apart moeten worden ingeleverd voor recycling. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij de kringloopwinkel (33%), de milieustraat (30%) of bij een Wecycle inleverbak (21%). Daarnaast proberen veel mensen de producten alsnog te verkopen (28%) of weg te geven (28%).

Gemeenten spelen belangrijke rol

Maar liefst 88% van de Nederlanders acht het belangrijk of zeer belangrijk dat hun gemeente ondersteuning biedt bij voorlichting en inzameling van elektronisch afval na de vrijmarkt op Koningsdag.

Veel gemeenten faciliteren dit met een extra opening van de milieustraat of extra lange openingstijden en informeren inwoners over inleverpunten, bijvoorbeeld via hun social media kanalen of de lokale krant.

Ook roept Stichting OPEN, bekend van Wecycle en Wecycle voor bedrijven, via een campagne op om elektrische apparaten te recyclen via bijvoorbeeld de milieustraat of Wecycle inleverpunten.

Steven van Eijck, voorzitter Stichting OPEN: “Wij wensen iedereen een fijne Koningsdag toe en veel succes als je gaat verkopen. Heb je afgedankte apparaten aan het einde van de dag; lever deze dan in bij een Wecycle inleverpunt