”81 containers vol oude lampen en armaturen hebben we ingezameld”, vertelt Mick Grooteman van Grooteman Elektro. “Doordat wij de tl-verlichting in bijna alle Action-filialen in Nederland, België en Luxemburg hebben vervangen voor duurzame ledverlichting, hebben we vrachten met afgedankte lampen en armaturen laten ophalen door Stichting OPEN.” Dat is dan ook de reden dat Grooteman Elektro de Gouden Bakkie Award wint.

“Een aangename verrassing voor ons”, lacht Mick. “Mooi dat we erkenning krijgen voor een – voor ons – kleine bijdrage aan een duurzame afhandeling van lampen en armaturen.”

Grooteman Elektro is een familiebedrijf. Installateurs Mick en zijn broer Terry hebben de zaak in 2014 van hun vader overgenomen. “Elektro- en installatietechniek is een mooie branche, waar Grooteman Elektro inmiddels ruim vijftig jaar in actief is. We werken voornamelijk voor zakelijke klanten binnen de woning- en utiliteitsbouw en binnen de retail.”

Installateurs zamelen in

Om afgedankte lichtbronnen en armaturen goed in te zamelen en daarna zo optimaal mogelijk te recyclen, werkt Stichting OPEN samen met installateurs. “Voor ons was het een kleine moeite om na de verduurzamingsslag in de Action-filialen de oude lampen mee te nemen”, vertelt Mick. “Daarna boden we ze in containers aan bij Stichting OPEN die ze elke week kwamen ophalen. Ook nu nog komen particulieren of bedrijven soms oude lampen en armaturen brengen, want die container staat gewoon op ons terrein. We zijn nu een officieel Wecycle-inleverpunt. Mooi toch?”

Samenwerken

De installatiebranche richt zich bijna automatisch op duurzaamheid. “We plaatsen ledverlichting, zonnepanelen en zorgen dat installaties in gebouwen of kantoorpanden energiezuiniger worden”, gaat Mick verder. “Daarnaast werken veel samen met een partij die zich richt op klimaatregeling en warmtepompen. Ook in ons eigen pand hebben we de luchtcirculatie goed geregeld, scheiden we afval en zorgen we dat leveranciers slechts twee keer per week komen, in plaats van voor ieder wissewasje op en neer rijden. Die samenwerking is nodig als we iets zuiniger willen zijn op de wereld.”

Over de Gouden Bakkie Award

De Gouden Bakkie Award wordt jaarlijks toegekend aan organisaties die zich op het gebied van inzameling van lampen en armaturen positief (hebben) onderscheiden.  De Gouden Bakkie Award onderstreept de kracht van samenwerking. Deze wordt uitgereikt in de Nationale Wecycleweek.

Foto: team Grooteman Elektro met Raymond Onink, adviseur Stichting OPEN en Gied van Hoorn, bestuurslid van Stichting OPEN en directeur van LightRec, belangenbehartiger voor de verlichtingssector.