Al 66 jaar witgoedleverancier met hart voor duurzaamheid: familiebedrijf Bemmel & Kroon levert al decennialang grote huishoudelijke apparaten en keukenapparatuur. “De grootste uitdaging is om apparaten die niet meer werken via de juiste kanalen in te zamelen”, vertelt directeur Marcel van Bentum. “Daar zetten we al jarenlang op in. Wij willen het goed doen voor onze klanten én voor het milieu.” En daarom wint Bemmel & Kroon de Wecycle Award. Deze wordt jaarlijks toegekend door Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) – bekend van de Wecycle-inleverpunten en -campagnes -.

“Van koelkasten en kookplaten tot wasmachines en stofzuigers: als je iets levert, vind ik dat je het ook weer knap moet inzamelen”, gaat Marcel verder. “Dat moet op een heldere, eerlijke manier gebeuren, zodat de wereld er zo min mogelijk last van heeft. Zo simpel is het.”

Eerlijk (over) afval

“Zodra we een nieuw apparaat bezorgen, nemen we een eventueel oud apparaat meteen weer mee. Gratis. Op die manier dragen we ons steentje bij aan een zo schoon mogelijke afvalstroom én zorgen we dat onderdelen en grondstoffen in de juiste kanalen terechtkomen. Het laatste wat we willen is dat afval als handel naar een ander continent wordt verscheept. Daarom sorteren wij de apparaten en leveren we ze in bij Stichting OPEN. Dat doen we nu al vijftien jaar; de samenwerking verloopt uitstekend.”

Karton en piepschuim

Naast de inzameling van elektrische apparaten, scheidt Bemmel & Kroon ook verpakkingsmateriaal. Ze hebben al jaren een eigen kartonpers, foliepers en maken piepschuim 35 keer kleiner. Marcel: “Het restafval van dat piepschuim toveren we om tot wijnkoelers. Die kunnen we als relatiegeschenk aan onze klanten geven: een mooie manier om nieuwe relaties te verwelkomen en te laten zien hoe wij nadenken over ons duurzaamheidsbeleid.”

Duurzaamheid = arbeid

“Als we de wereld goed willen doorgeven, moeten we allemaal een stapje extra zetten. Gelukkig houden we bij Bemmel & Kroon wel van werken en willen we bijdragen aan een circulaire economie. Ook in de branche merken we dat steeds meer partners duurzaamheid belangrijk vinden. Als we samen zorgen dat we zo veel mogelijk apparaten en grondstoffen inzamelen, hergebruiken, repareren en zo goed mogelijk recyclen, dan wordt die afvalberg vanzelf een beetje kleiner. Daar blijven we ons voor inzetten!”

Over de Wecycle Award

De Wecycle Award is een onderscheiding die in 2023 in het leven is geroepen. Stichting OPEN onderscheidt hiermee organisaties die zich extra inzetten voor de inzameling en verwerking van elektronisch afval. Tijdens de Nationale Wecycleweek reiken wij de awards uit.

Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) is, namens alle producenten van elektrische apparaten in Nederland, verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van e-waste. Hun doel is om de wettelijke inzameldoelstelling te behalen én e-waste circulair te maken. Dit doen ze samen met onze inzamel-, sorteer- en recyclepartners. Onder de naam Wecycle voeren ze campagnes om de inzameling en recycling van e-waste te stimuleren. Consumenten en professionals kunnen hun e-waste gratis inleveren bij een van de duizenden Wecycle-inleverpunten door het hele land. De punten zijn te vinden op www.wecycle.nl.

Foto: Marcel van Bentum van Bemmel & Kroon keukens en witgoed met Raymond Onink, adviseur Stichting OPEN