Spaarnelanden is door Stichting OPEN onderscheiden met een Wecycle Award. Deze wordt jaarlijks toegekend door Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) – bekend van de Wecycle-inleverpunten en -campagnes – Spaarnelanden zet zich in voor een duurzame leefomgeving in Haarlem en Zandvoort. De integrale dienstverlener beheert en onderhoudt de openbare ruimtes en zorgt voor de inzameling en het scheiden van afval. Wat Stichting OPEN betreft gooit Spaarnelanden hoge ogen bij het inzamelen van elektronisch afval en armaturen. Er zijn drie redenen dat zij de erkenning in ontvangst mochten nemen. Jeanine van de Grootevheen, manager Klant en Innovatie van Spaarnelanden, vertelt.

Spaarnelanden is verheugd dat zij een Wecycle Award in ontvangst mochten nemen. “Onze chauffeurs, Recyclecoaches en andere directe betrokkenen zijn blij en trots dat hun harde werk leidt tot mooie resultaten en dat het zichtbaar is geworden. Het is onze missie om een zo duurzaam mogelijke leefomgeving te ontwikkelen en het is mooi dat we bijdragen aan het verhogen van de recyclagecijfers van batterijen, lampen en elektrisch afval”, aldus Jeanine.

Spaarnelanden faciliteert het inzamelen van elektronisch afval op verschillende manieren. Zo is het vuil-overlaadstation, waar verschillende soorten afval binnenkomen, ook opengesteld voor elektronisch afval van bedrijven. Daarnaast heeft Spaarnelanden in samenwerking met de gemeente Haarlem vorig jaar de Recyclewagen en Recycletas geïntroduceerd. Bovendien startte de dienstverlener een paar jaar geleden (samen met Stibat Services) een initiatief om op een duurzame en elektrische manier de inzamelbakken van retailers op te halen. En dat allemaal met succes.

Recycletas en Recyclewagen: de drempel verlagen

Sinds een jaar rijdt de Recyclewagen rond in de Noord-Hollandse hoofdstad. “Bij deze ‘milieustraat op wielen’ kunnen inwoners terecht met hun (klein) elektronisch afval, lampen, batterijen en ander chemisch afval. De wagen staat eens in de zoveel tijd in de wijken en komt dus naar de inwoners toe. Dit moest de drempel verlagen om dergelijke producten op de juiste manier in te leveren”, vertelt Jeanine.

Haarlemmers weten de Recyclewagen goed te vinden. “Er is een planning voor het hele jaar en alle inwoners weten dus precies wanneer zij de wagen in hun wijk kunnen verwachten. Er is altijd een Recyclecoach aanwezig bij de wagen, bij wie zij terecht kunnen met vragen. In het eerste jaar werd per locatie gemiddeld 162 kg elektronisch afval per keer opgehaald.”

Ook krijgen steeds meer huishoudens in Haarlem een Recycletas uitgereikt (dit wordt per wijk uitgerold), waarin zij oud speelgoed, boeken, kleine elektrische apparaten, textiel en cd’s/dvd’s kunnen verzamelen, legt Jeanine uit. “Inwoners kunnen een afspraak maken om de tas op te laten halen. De volle tassen gaan naar kringloopwinkels, die ze sorteren en ervoor zorgen dat de producten een tweede leven krijgen.”

Uit feedback blijkt dat ruim 90% van de inwoners enthousiast is over de Recyclewagen en de Recycletas en dat zij beide inzamelmethoden als gemakkelijk en praktisch ervaren.

Duurzame inzameling van batterijen en lampen

Daarnaast is Spaarnelanden in 2019 samen met Stibat Services (Stichting Batterijen) een pilot gestart om op een duurzame manier (met een elektrisch voertuig) batterijen en lampen op te halen die bij retailers in Noord-Holland ingeleverd zijn, aldus Jeanine. “Spaarnelanden krijgt van Stibat een lijst met alle afspraken in de omgeving (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, etc.) en Spaarnelanden haalt het duurzaam op. Dit draait al jaren naar volle tevredenheid en we zoeken samen altijd naar manieren om de regio hierin nog beter te bedienen.”

Samenwerking Stichting OPEN

Spaarnelanden ervaart de samenwerking met Stichting OPEN en Stichting Batterijen als heel belangrijk en prettig. “Stichting OPEN streeft naar het bereiken van maximale resultaten en er is daarom veel ruimte en draagvlak om gezamenlijk nieuwe dingen uit te testen. Wij werken graag met ze samen en er komen nog meer uitdagende projecten aan. Want, vertelt Jeanine, Spaarnelanden werkt samen met Stichting OPEN aan een nieuw plan om de inzamelpercentages in Haarlem verder te verhogen en tegelijkertijd de kans op batterijbranden door lithium te minimaliseren. We buigen ons over het vraagstuk: hoe verhogen we op een veilige manier en met zo min mogelijk extra transport de inzamelpercentages van kleine elektrische apparaten met een lithiumbatterij (telefoons, vapes, tablets, et cetera)?”

Over de Wecycle Award

De Wecycle Award is een onderscheiding die dit jaar in het leven is geroepen. Alle winnaars worden bekend gemaakt in de Wecycleweek. Stichting OPEN onderscheidt hiermee organisaties die zich extra inzetten voor de inzameling en verwerking van elektronisch afval. Stichting OPEN onderscheidt hiermee organisaties die zich extra inzetten voor de inzameling en verwerking van elektronisch afval.

Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) is, namens alle producenten van elektrische apparaten in Nederland, verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van e-waste. Hun doel is om de wettelijke inzameldoelstelling te behalen én e-waste circulair te maken. Dit doen ze samen met onze inzamel-, sorteer- en recyclepartners. Onder de naam Wecycle voeren ze campagnes om de inzameling en recycling van e-waste te stimuleren. Consumenten en professionals kunnen hun e-waste gratis inleveren bij een van de duizenden Wecycle-inleverpunten door het hele land. De punten zijn te vinden op www.wecycle.nl.

Foto: Team Spaarnelanden met Raymond Onink, adviseur Stichting OPEN