Ben je producent, importeur, gemeente, retailer of heb je op een andere manier te maken met (afgedankte) elektrische apparaten? Doe dan mee aan de Nationale Wecycleweek! Dit jaar is er in de week extra aandacht voor elektrische apparaten die je niet meteen herkent als apparaat. Denk aan kabels of e-sigaretten. De Nationale Wecycleweek vindt plaats van 9 t/m 15 oktober a.s.

De Nationale Wecycleweek biedt de perfecte kans om extra aandacht te geven aan wecyclen. Dat is recyclen en meer. Recyclen is het hergebruiken van materialen, wat natuurlijk heel goed is. Wecyclen gaat verder.  Stichting OPEN heeft materialen gemaakt die je kunt gebruiken tijdens de Wecycleweek. Denk bijvoorbeeld aan een post op je sociale media kanalen of een banner op de website. Ga daarvoor naar Recycle communicatiekit.

Kijken naar mogelijkheden voor afdanken

Mensen willen afgedankte apparaten in de buurt inleveren, weten we uit onderzoek. Vanuit Stichting OPEN zijn er daarom duizenden Wecycle inleverpunten voor elektronisch afval, voor consumenten en voor bedrijven. Denk aan de milieustraten, maar ook de supermarkten, huishoudzaken, bouwmarkten, elektronicazaken, metaalrecylers, etc. Deze inleverpunten zijn te vinden op wecycle.nl en wecyclevoorbedrijven.nl.

Laat niet verstoffen

Het bewaren van apparaten die niet (meer) worden gebruikt is zonde. De tijd gaat tenslotte verder en apparaten dateren. Oude telefoons of computers kunnen bijvoorbeeld hun software niet meer updaten waardoor ze nutteloos worden. Door ze tijdig in te leveren of aan iemand anders te geven kunnen ze nog een tijd langer mee. Als dat niet meer lukt, dan is het goed als mensen ze inleveren. Apparaten bevatten (waardevolle) grondstoffen zoals metalen en kunststoffen. Grondstoffen waar soms zelfs te kort aan is. Maar de apparaten bevatten ook gevaarlijke stoffen die professioneel moeten worden verwerkt. Kortom, veel redenen om afgedankte apparaten op de juiste manier in te leveren.

Wecyclen

Wecyclen is een nieuw werkwoord dat Stichting OPEN introduceerde. Het betekent dat je vóór het afdanken kijkt naar eventuele mogelijkheden van jouw oude elektrische apparaat. Kan je er iemand anders nog gelukkig meemaken? Of kan je het apparaat nog verkopen? Is er een onderdeel dat vervangen kan worden, zodat het apparaat weer werkt? Al deze mogelijkheden zorgen voor levensduurverlening. Dat is een belangrijke stap naar een circulaire economie.

Tips

Meer weten over wecyclen? Kijk ook eens op watismijnapparaatwaard.nl. Hier staan allerlei circulaire tips voor het afdanken van apparaten.