Begin dit jaar ging ons platform wecyclevoorbedrijven.nl succesvol van start. Eerste cijfers laten zien dat er veel elektrisch afval bij Nederlandse bedrijven ligt en er al volop gebruik wordt gemaakt van het platform. De komende weken activeert Stichting OPEN organisaties extra om op te ruimen met een Ruim je kantoor op dag-campagne van Wecycle voor bedrijven.

Afgedankte elektrische apparaten (te herkennen aan een stekker of -plek voor- een batterij) blijven vaak liggen of verdwijnen zelfs in het afval. Dit terwijl deze gerecycled of hergebruikt kunnen worden. Wecyclevoorbedrijven.nl heeft het voor bedrijven gemakkelijk gemaakt om elektrisch afval verantwoord af te danken. En dit blijkt nu circa zes maanden na de lancering van het platform succesvol te zijn, en volop gebruikt te worden door bedrijven.

Veel gebruikt
Wecycle voor bedrijven geeft organisaties handvatten voor eenvoudig afdanken en recycling van afgedankte elektrische apparaten, zoals laptops en lichtarmaturen, beeldschermen, koelkasten, medische apparaten, bewakingssystemen, waterkokers, ventilatoren etc. Eerste onderzoekscijfers laten zien dat 44% van de bedrijven bekend is met Wecyclevoorbedrijven. Voor ieder bedrijf, vereniging of stichting is er via de website Wecyclevoorbedrijven.nl de mogelijkheid om afgedankte elektrische apparaten op een eenvoudige manier af te danken. Op deze manier maken kan optimaal gebruik worden gemaakt van de grondstoffen uit elektrisch afval. Bedrijven voldoen op deze wijze aan wet- en regelgeving.

Elektrisch afval gemakkelijk kwijt
Op de website staan de mogelijkheden die bedrijven hebben om elektrisch afval, zoals printers, lichtarmaturen of computers, af te danken. Wanneer je het elektrisch afval wegbrengt naar een Wecycle voor bedrijven-inleverpunt krijg je soms een vergoeding. Bekijk -voor het wegbrengen- altijd op de site van het inleverpunt de informatie over openingstijden en eventuele aanvullende informatie. Soms is het nodig om een afspraak te maken. Laten ophalen kan in sommige gevallen ook. Bekijk daarvoor de ‘spelregels’.

Duurzaam: afgedankte apparaten vrijwel geheel benut
Wanneer elektrisch afval op de juiste manier wordt ingeleverd, wordt dit gerecycled of krijgt dit een nuttige toepassing. Emissie van gevaarlijke stoffen wordt daarmee vermeden en (kritische) grondstoffen teruggewonnen. Bedrijven dragen op deze manier bij aan een duurzame samenleving.

Ruim je kantoor op dag
In aanloop naar de zomervakantie voert Stichting OPEN een landelijke Wecycle radio, print en online campagne met een extra uitdaging aan alle bedrijven, scholen, verenigingen en andere organisaties: Organiseer een Ruim-je-kantoor-op-dag! Met een Ruim je kantoor op dag activeert Wecycle voor bedrijven organisaties om op te gaan ruimen. Heeft jouw bedrijf elektrisch afval ingeleverd voor recycling? Laat het voor 2 juli 2023 weten en maak kans op een bezoek van de Wecycle traktatiewagen. informatie is te vinden op www.wecyclevoorbedrijven.nl.