Bij grote gebeurtenissen in het leven – bijvoorbeeld samenwonen, scheiden, verhuizen, op jezelf gaan wonen of iemands overlijden – komt er bij consumenten veel elektronisch afval vrij. Ineens hebben mensen een koelkast of wasmachine over, doen ze een oude televisie weg of komt er een laptop tevoorschijn uit een stoffige lade.

Uit onderzoek van Markteffect (uitgevoerd in opdracht van Stichting OPEN) blijkt dat Nederlanders het geen enkel probleem vinden om apparaten te recyclen of een tweede leven te geven. De meerderheid zegt geen waarde te zien in het eindeloos bewaren van elektronica. In de praktijk liggen er echter miljoenen apparaten in kasten, op zolders en in schuurtjes. Een derde (36 procent) van de Nederlanders heeft apparaten in huis die zij al meer dan een jaar niet gebruikt hebben. Hier gebeurt pas iets mee als er een grote verandering plaatsvindt: bij een verhuizing, overlijden van een naaste (huisuitruiming), scheiding of als een stel samen gaat wonen.

Verhuisbedrijven zijn dus aanwezig op het moment dat veel apparaten worden afgedankt. Omdat wij met Stichting OPEN streven naar ‘circulaire inclusiviteit’ – zorgen dat iedereen eenvoudig toegang heeft tot onze Wecycle inleverpunten of op een andere manier een duurzame keuze kan maken (repareren, verkopen of weggeven), zagen wij kansen om eens met de verhuisbranche in gesprek te gaan.

Collega Danielle Elings en ik waren recent te gast op de ALV van Erkende Verhuizers. Met de aanwezigen spraken we over elektrisch afval. Onderwerp van gesprek: wat kun je als verhuizer aan je klanten vertellen om ze op weg te helpen? Als apparaten het nog doen, kunnen klanten ze inleveren bij kringloopwinkels. Zodra deze niet meer geschikt zijn voor hergebruik, kunnen klanten met hun elektronisch afval bij gemeentelijke milieustraten terecht. Alle inleverpunten voor particulieren staan op www.wecycle.nl

Ontzorg je klant

Wil je je klant een handje helpen met de recycling door de afgedankte (kapotte) apparaten voor ze weg te brengen? Dan kun je als (verhuis)bedrijf afgedankte elektronica gratis inleveren bij alle inleverpunten van www.wecyclevoorbedrijven.nl. Lang niet alle verhuizers die wij die avond spraken, kenden deze website.

Ook was er veel interesse in de gratis Wecycle verhuis-flyer, die verhuizers aan hun klanten kunnen meegeven. Hierin lezen mensen over de circulaire opties voor hun apparaten: repareren, verkopen, weggeven of recyclen. Met de handige stickers die erbij zitten, kunnen je klanten hun apparaten meteen sorteren.

Interesse in de flyer? Mail de naam van uw organisatie, een high-res logo en het gewenste aantal naar Raymond.onink@stichting-open.org. Wil je er eerst meer over weten? Mail mij ook gerust.

Dit is een column van Raymond Onink, Adviseur Zakelijke Markt