Vandaag start een gezamenlijke campagne Doemaarapart van diverse organisaties, waaronder Stichting OPEN. De campagne wordt gevoerd via landelijke radio, online en social media en zal te zien zijn in een groot aantal studentenhuizen. Doel van de campagne is om het gescheiden inzamelen van elektrische apparaten en batterijen te stimuleren waarbij een aantal sleutelproducten centraal staan. Vanochtend vertelde Stichting OPEN-voorzitter Steven van Eijck over (het waarom van) de campagne op het ontbijtnieuws van RTL4.

De campagne is een initiatief van de Stichting OPEN, BRBS Recycling, NVRD, NRF, Stichting Stibat Services, TLN en Vereniging Afvalbedrijven en start zeer toepasselijk maandag 5 juni, Wereld Milieu Dag en de eerste dag van de Week van de Veiligheid. Het is een ‘aparte’ campagne die consumenten en bedrijven vraagt losse batterijen, accu’s en elektrische apparaten in te leveren bij inleverpunten en milieustraten. En met klem oproept ze vooral niet weg te gooien bij het restafval.

Batterijen staan bij inzamelaars, verwerkers van afval en recycling bedrijven de afgelopen drie jaar in de top 3 van oorzaken van brand. ‘Losse batterijen en apparaten met batterijen tussen het rest-, bedrijfs-, bouw- en sloop- en metaalafval geven problemen bij de inzameling en verwerking. Dit leidt vaak tot veiligheidsrisico’s zoals branden. Als batterijen en elektrische apparaten bij het restafval terechtkomen, gaan ook nog eens veel waardevolle grondstoffen verloren’, zegt Steven van Eijck, voorzitter van Stichting OPEN, ‘Dat moeten we niet willen, daarom deze aparte campagne’.

De campagne ‘Doe maar apart’ stimuleert recycling en voorkomt batterijbranden. Klein elektrisch afval bestaat uit producten zoals smartphones, scheerapparaten, elektrisch gereedschap, e-smokers (vapes), elektrisch speelgoed, losse lithiumbatterijen en (fiets)accu’s. Een mobieltje kan al voor 93% worden gerecycled en E-smokers vertegenwoordigen maar liefst 84% van alle risicovolle apparaten in het restafval, maar ook veel accu’s afkomstig uit boormachines en fietsen worden aangetroffen. Inleveren en niet weggooien dus. Dat is veilig en levert bruikbare metalen voor een circulaire economie op.

Batterij Bewaarbox Zakelijk

Bedrijven en instellingen kunnen via Stichting Stibat Services gratis de Batterij Bewaarbox Zakelijk bestellen op shop.stibat.nl (kortingscode DOEMAARAPART).  In de Bewaarbox passen ongeveer 300 batterijen. Is hij vol? Breng hem dan weg naar een inleverpunt of de milieustraat.

Kijk voor meer informatie op www.doemaarapart.nl