Apple heeft toegezegd vanaf 2030 CO₂-neutraal te zijn. Een ambitieus doel, waar de wereldspeler op het gebied van elektronica naartoe werkt door middel van doelstellingen en concrete actie op het gebied van klimaatverandering, grondstoffen en de toepassing van slimme, duurzame chemie in producten en het productieproces. Stichting OPEN wil meer elektrisch afval inzamelen en de e-waste sector circulair maken. Recent brachten Stichting OPEN-medewerkers daarom een bezoek aan Apple en demontage-robot Daisy. Na dat bezoek spraken we Apple over hun duurzame route en over Daisy. Graag nemen we je hierin mee.

Apple is al goed op weg met hun doelstellingen: de organisatie heeft zijn ecologische voetafdruk sinds 2015 met meer dan 45 procent verkleind, terwijl de omzet in diezelfde periode met 68 procent groeide. Apple’s inspanningen op het gebied van duurzaamheid hebben alleen al in het fiscale jaar 2022 de uitstoot van 28 miljoen ton CO₂ vermeden, ruim meer dan de werkelijke uitstoot van 20,3 miljoen ton CO₂.

Nadruk op een lange levensduur in het productontwerp en -services, hergebruik stimuleren en recycling faciliteren zijn belangrijke onderdelen van Apple’s route richting het doel: CO₂-neutraal ondernemen. De organisatie wil duurzame producten maken en plasticvrije verpakkingen van enkel gerecyclede materialen gebruiken. Dit betekent dat Apple inzet op hergebruik van producten door een tweede of derde klant en het actief terugwinnen van materialen uit afgedankte producten met behulp van robot Daisy.

Onafhankelijk van gedolven grondstoffen

Maar Apple wil nog een stapje verder gaan. Het doel is om helemaal onafhankelijk te worden van gedolven grondstoffen, omdat materialen uit de aarde halen een aanslag is op het milieu. Apple streeft hier stapsgewijs naar, bij elke generatie nieuwe producten die zij lanceren. Het elektronicabedrijf maakt steeds duurzamere keuzes, zonder hierbij concessies te doen op het gebied van kwaliteit.

In het fiscale jaar 2022 heeft Apple goede vooruitgang geboekt. Zo komt 67 procent van het gebruikte aluminium van gerecyclede bronnen, is 95% van het wolfraam gerecycled en bestaat 73 procent van de schaarse aardmetalen uit gerecycled materiaal. Bijna 20 procent van alle materialen die in 2022 gebruikt zijn voor Apple-producten, is gerecycled. Om dit werk te versnellen, heeft Apple aangekondigd in 2025 alleen nog 100% gerecycled kobalt, tin, goud en schaarse aardmetalen te gebruiken in componenten zoals batterijen, magneten en printplaten.

Apple Trade In en recycling

Duurzame producten die lang meegaan, zijn uiteindelijk het beste voor de klant en het milieu. Ook Apple beseft dat. Klanten die graag altijd de nieuwste apparaten willen, kunnen daarom bij aankoop van een nieuw product de inruilwaarde van hun huidige apparaat terugkrijgen via Apple Trade In. Dit betekent dat hun apparaat naar een tweede (of zelfs derde) gebruiker gaat en dus zo lang mogelijk in gebruik blijft. In het fiscale jaar 2022 heeft Apple 12,1 miljoen apparaten en accessoires voor naar een nieuwe eigenaar kunnen sturen voor hergebruik.

Zelfs als een gebruikt Apple-product niet hergebruikt kan worden, is het een bron van waardevolle materialen voor recycling. Door op vernuftige wijze (met behulp van demontage-robot Daisy) materialen terug te winnen, maakt Apple circulariteit mogelijk.

Door hergebruik te bevorderen en zelf recycling te faciliteren, verkleint Apple de noodzaak om ruwe materialen en grondstoffen te delven en is er minder energie nodig om nieuwe producten te maken. Dit vermindert de uitstoot aanzienlijk. Met behulp van klant- en werknemersparticipatie in recycle-programma’s heeft Apple in 2022 wereldwijd meer dan 40.000 ton e-waste kunnen recyclen.

Demontage-robot Daisy

Robot Daisy is een belangrijk onderdeel van Apple’s activiteiten op het gebied van duurzaamheid. De robot demonteert iPhones in zijn afzonderlijke componenten, voor terugwinning en recycling van materialen. Eén Daisy-robot kan 1,2 miljoen iPhones per jaar verwerken. Daisy verwerkt 23 modellen van iPhone, van de iPhone 5 tot de iPhone 12, zonder dat deze vooraf op model gesorteerd hoeven te worden.

Deze inspanning om iPhones uit elkaar te halen, levert Apple betekenisvolle resultaten op. Van één ton main logic boards, kabels en camera’s uit afgedankte iPhones die Daisy demonteert, kan Apple’s recyclingpartner een hoeveelheid goud en koper terugwinnen die gelijkstaat aan meer dan 2000 ton gedolven grondstoffen. Apple hoopt met Daisy andere organisaties te inspireren en staat open voor kosteloze licentie voor onderzoekers en andere producenten die hun eigen demontage doen of aan het opzetten zijn.

Het bezoek aan Apple en Daisy inspireerde Stichting OPEN. Hartelijk dank voor het bezoek!  Heb jij ook een inspirerend verhaal over de elektrische apparaten  en duurzaamheid? We horen het graag. Mail naar danielle.elings@stichting-open.org.