Wat doe je als metaalbedrijf met AEEA (Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparaten) in je raffineer? Het is begrijpelijk dat je als metaalrecycler vooral kijkt naar het materiaal: bij een armatuur zie je het metaal, niet de elektra die eraan vast zit. Toch is het belangrijk om hier goed op te letten. Ik leg je uit waarom.

Sinds vorig jaar ben ik voor Stichting OPEN bij een stuk of zestig metaalrecyclers op bezoek geweest om te kijken hoe zij te werk gaan. Wat ik zag, is dat ongeveer 35% van het raffineer bestaat uit AEEA. De meeste bedrijven scheiden het zogenoemde elektrische afval niet op de juiste manier van het pure metaal. Vaak beschouwen metaalbedrijven een afgedankt fitnessapparaat of armatuur als metaal, omdat het – inderdaad – grotendeels van metaal gemaakt is.

Toch zijn er onderdelen waardoor de bovenstaande voorbeelden als elektrisch afval gezien moeten worden. Zit er een stekker aan? Heeft het product (plek voor) een batterij? Zit er een schermpje op? Dan bevat het product een elektrisch component en valt het dus onder AEEA. Veel onderdelen van AEEA kunnen gerecycled worden, zodat we hier nieuwe grondstoffen van kunnen maken en dus circulariteit realiseren.

Om metaalrecyclers aan te moedigen om AEEA te scheiden van pure metalen, heeft Stichting OPEN een stimuleringsregeling in het leven geroepen. Voor grote, kleine en ICT-apparaten die een metaalbedrijf scheidt (apart houdt), niet (verder) beschadigt en aanbiedt aan een CENELEC-gecertificeerde verwerker, krijgen zij een vergoeding van € 125,- bovenop de handelswaarde. Voor armaturen is dat € 150,- en voor c.v.-ketels en boilers  € 200,-. Voor elektrisch afval, waarvoor je normaal gesproken betaalt om het gecertificeerd te verwerken, biedt Stichting OPEN een gratis ophaalservice.

Als je de metalen zelf wilt scheiden van het elektrische component, is dat ook een optie. Zorg er dan wel voor dat je een CENELEC-certificering voor je bedrijf regelt. Op die manier doe je het netjes volgens de wet- en regelgeving en ben je bevoegd om AEEA uit elkaar te halen en op de juiste manier te (laten) verwerken. Dit vergt wellicht wat aanpassingen in het bedrijf, maar je maakt jouw organisatie wel duurzamer, toekomstbestendig én je neemt een voorsprong op concullega’s. Vanwege de stimuleringsregeling van Stichting OPEN krijg je bovendien een extra vergoeding als je AEEA apart gaat houden voor recycling. Win-win, toch?

Kijk voor meer informatie op de website van Stichting OPEN. Mijn collega’s en ik gaan graag in gesprek over de mogelijkheden. Je kunt contact opnemen met:

• Esther Musch 06-20659842
  • Wilfred Hermens 06-27236803