Begin juni vindt de Week van de veiligheid binnen de afvalbranche plaats waarin een veilige werkomgeving centraal staat. Tijdens deze week start een campagne om consumenten en bedrijven te stimuleren om losse batterijen en elektrische apparaten met li-ion batterijen in te leveren bij een van de vele inleverpunten in Nederland, zodat deze niet bij het restafval belanden. Door deze af te geven bij een inleverpunt in winkels en gemeentelijke milieustraten, worden ze veilig vervoerd naar een speciale verwerker die ze op de juiste manier verwerkt, tot nieuwe grondstoffen. De campagne is een initiatief van de Taskforce Batterijbranden.

Inleveren voorkomt beschadiging

Losse batterijen en afgedankte elektronische apparaten met een vaste (inwendige) accu of batterij kunnen worden ingeleverd bij één van de inleverpunten van Stibat of Wecycle in winkels en gemeentelijke milieustraten. Voor bedrijven zijn er ook diverse opties om veilig en gratis van elektrisch afval af te danken via wecyclevoorbedrijven.nl. Vervolgens kunnen de afgedankte apparaten en batterijen worden verwerkt tot grondstoffen. Met de gescheiden inzameling wordt voorkomen dat batterijen beschadigd raken en daardoor instabiel kunnen worden. Dit risico kan optreden als batterijen tussen het restafval belanden. Bij normaal gebruik of bij het gescheiden inleveren treedt dit niet op.

Campagne promotie lokale inleverpunten elektrisch afval

De laatste jaren is er een sterke groei in het gebruik van oplaadbare li-ion batterijen. Denk hierbij aan losse batterijen, mobiele telefoons of e-smokers. Tegelijkertijd zijn er nu ook veel meer lokale inleverpunten voor consumenten en bedrijven waar ze makkelijk kunnen worden ingeleverd. Met een landelijke radio- en social mediacampagne worden deze apparaten en losse batterijen en de vele inleverpunten extra onder de aandacht gebracht. Bedrijven krijgen in aanloop van de campagne een Stibat Batterij Bewaarbox Zakelijk aangeboden. Met de vele inleverpunten wordt afdanken gemakkelijk.

Taskforce Batterijbranden

De Taskforce heeft een Plan van Aanpak opgesteld met daarin een aantal actiepunten waaronder bovengenoemde campagne. De Taskforce Batterijbranden bestaat uit Stibat Services, Vereniging Afvalbedrijven (VA), Nederlandse Vereniging van  Afval en Reiniging Diensten (NVRD), Branche Vereniging Recycling Breken en Sorteren (BRBS), Transport en Logistiek Nederland (TLN),  Nationaal Recycling Forum (NRF) en Stichting OPEN en is opgezet om zoveel als mogelijk (apparaten met) li-ion batterijen separaat in te leveren.

Voor meer informatie: mail Daniëlle Elings  of bel 079 – 7600 685.