Kringloopwinkels zijn bij uitstek de winkels waar aan circulariteit wordt gewerkt. Ze halen gebruikte spullen op en mensen kunnen er spullen kwijt. Helaas zijn niet alle gebruikte spullen, waaronder afgedankte elektrische apparaten, bruikbaar. Soms is iets kapot, incompleet of is er gewoonweg geen vraag meer naar het product. Kringloopbedrijven kunnen hun elektrische apparaten dan kosteloos via Stichting OPEN afgeven.

Een concreet voorbeeld zijn diepe beeldbuizen (de zogenaamde CRT-schermen), die niet meer verkocht worden. Tegenwoordig is er vooral behoefte aan platte beeldschermen. Een ander voorbeeld is als apparaten wel geaccepteerd worden door een kringloop, maar na testen uiteindelijk niet (volledig) blijken te functioneren. Zo’n test heet een “stekkertest”. Hierbij wordt een apparaat aangesloten op het elektriciteitsnet en kijkt men of het apparaat naar behoren werkt.

Goederen blijken soms afval

Een kringloopwinkel neemt gebruikte goederen in met de intentie om deze te verkopen, maar zit soms uiteindelijk opgezadeld met afval. Soms worden afspraken gemaakt met gemeenten over de afvoer van deze afvalstromen. Kleine hoeveelheden kunnen doorgaans naar een milieustraat worden gebracht. In sommige gemeenten is dit een maximale hoeveelheid per jaar. Ook worden er soms aanvullende afspraken gemaakt met gemeenten. Je kunt dan denken aan een ophaaldienst die de kringloopwinkel organiseert in ruil voor het gratis wegbrengen van huishoudelijk afval. Helaas is dit niet altijd het geval en maakt een kringloop kosten door overgebleven spullen af te voeren als bedrijfsafval.

Goed recyclen

Stichting OPEN vindt het belangrijk dat als elektrische apparaten niet langer bruikbaar of verkoopbaar zijn, op de juiste manier worden verwerkt en gerecycled. Uiteindelijk zal ieder apparaat een keer gerecycled moeten worden. Kringloopbedrijven kunnen hun elektrische apparaten kosteloos via Stichting OPEN afgeven. Stichting OPEN verzorgt een container en transport en geeft een vergoeding geven voor alle apparaten. Meer weten? Neem contact op met coen.teeuw@stichting-open.org, of registreer meteen via Stichting OPEN – Registratie (stichting-open.org)