Sinds begin 2022 is-ie er: de Stimuleringsregeling voor metaalrecyclers met MRF- of vergelijkbaar keurmerk. Zij ontvangen 125 euro per ton als bijdrage in de extra kosten via de Stimuleringsregeling om ingezamelde Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (e-waste) gescheiden af te leveren bij CENELEC-gecertificeerde verwerkers. Piet Knobel van P. Knobel en zonen Metaalrecycling B.V. vertelt over de voordelen van de regeling.

Piet Knobel: “Je neemt je maatschappelijke verantwoordelijkheid en verdient daar nog wat aan ook. Als familiebedrijf zijn we al ruim honderd jaar bezig met metaalrecycling. Zelf zit ik ook als penningmeester in het dagelijks bestuur van de Metaal Recycling Federatie (MRF) en ik vind echt: alles wat wij in de branche kunnen doen om duurzamer te ondernemen, is de moeite waard. Zeker als je daar ook nog eens een financiële vergoeding voor krijgt vanuit Stichting OPEN.”

Meer aandacht

“Mede dankzij de Stimuleringsregeling zamelen wij (bijna) alles met een stekker in: van wasmachines tot haardrogers”, vertelt Piet. “En we zorgen vervolgens dat gecertificeerde verwerkers die e-waste op een verantwoordelijke manier verwerken of recyclen, zodat er geen gevaarlijke stoffen in de afvalstromen terechtkomen. In onze branche merken we dat nog niet iedereen weet dat deze regeling bestaat. Met deze vergoeding kunnen wij bedrijven die e-waste willen afdanken een betere deal geven dan voorheen. Het prijsverschil tussen “schroot” en e-waste wordt met de Stimuleringsregel opgeheven en deze financiële middelen worden vervolgens ingezet om batterijen te verwijderen waardoor de hele keten veiliger wordt. Win-win voor iedereen! Voor metaalrecyclers werkt de Stimuleringsregeling super: je tekent één keer een contract bij Stichting OPEN en vangt daarna maandelijks een bedrag voor per aangeleverde ton e-waste. Hoe toegankelijk wil je het hebben?”

Meer weten over de Stimuleringsregeling?

Neem contact op met Marijn van der Maesen via 06 50960126. Zij verzorgt in overleg met Stichting OPEN en de MRF de communicatie over de regeling. Mailen kan ook: info@stichting-open.org of mail naar mail@mrf.nl. Lees er alles over in onze leaflet met de negen meest gestelde vragen over de Stimuleringsregeling. Meteen meedoen met de regeling? Meld jouw metaalrecyclingorganisatie aan via info@stichting-open.org. Het loont. Zowel in euro’s, als voor de wereld.