We bundelen graag kennis, ervaring en resultaten van producenten, gemeenten, verwerkers en andere partijen. Zo inspireren we elkaar en creëren we waarde voor onszelf en voor onze leefomgeving. We spraken met Marcel Mulders, van Procurement van Heijmans. Hoe gaan zij om met afgedankte elektrische apparaten die op projecten vrijkomen?

Heijmans is een beursgenoteerde onderneming die activiteiten in Vastgoed, Bouw & Techniek en Infra combineert in de werkgebieden Wonen, Werken en Verbinden. Ze realiseren projecten voor consumenten, bedrijven en overheden. Ze staan voor een gezonde leefomgeving met de nadruk op veiligheid, gezondheid en natuur. In 2023 bestaan ze 100 jaar. Iets waar ze – met recht – erg trots op zijn. Bij de projecten komt er regelmatig e-waste vrij, zoals armaturen. Deze afgedankte apparaten worden ingezameld door Stichting OPEN. Hoe kent Marcel Mulders Stichting OPEN?: “Enkele jaren geleden waren we op zoek naar het op de juiste manier afvoeren van onze oude armaturen, zodat deze materialen niet in de natuur of op een stortplaats terecht komen. Deze armaturen konden worden ingezameld om vervolgens op een circulaire manier te worden verwerkt. We kregen contact met Stichting OPEN-adviseur Bart van Kalkeren en het balletje ging rollen. Inmiddels werken we een tijd samen en zetten we de puntjes op de i van die samenwerking. Zo leggen we inzameling en afvoer van armaturen op een centrale manier vast en monitoren we deze. Dat laatste is belangrijk voor onze rapportages en om goed bij te kunnen sturen als dat nodig is”.

Duurzaamheid en vergoeding

Passend bij de dynamiek van de markt is er een aanvullende vergoeding voor armaturen. Een vergoeding van 150 EUR per ton bij inzameling via gesloten containers (15 kuub) of open containers (40 kuub) en 100 EUR per ton via palletboxen (kleinere inzamelvolumes). Nog niet iedereen in de markt is hier van op de hoogte. Heijmans wel? “We waren op de hoogte van deze vergoeding. Circulariteit en voldoen aan wet- en regelgeving is voor ons het belangrijkste en dat daar een vergoeding voor staat is mooi meegenomen”, vertelt Mulders.

Samenwerking

Hoe gaat de samenwerking met Stichting OPEN? Mulders gaat daar graag op in: “We werken graag samen met Stichting OPEN, al zijn er nog zaken die we moeten fine tunen, zoals het aanmeldproces. Dit gebeurt nog versnipperd en wij zien dat graag centraal. Ook willen wij graag elk kwartaal een rapportage. Dat hebben we aangevraagd, maar dat kan nog niet worden geautomatiseerd. Dat is nu handmatig geregeld.”

Foto Heijmans: armatuur wordt vervangen