De E-waste Race in de Dar-gemeenten is gestart. De E-waste Race is een wedstrijd tussen 20 scholen in de regio om zoveel mogelijk afgedankte elektrische apparaten bij mensen uit de buurt op te halen. Tijdens de E-waste Race kunnen buurtbewoners hun elektronisch afval, ook wel e-waste genoemd, online aanmelden. Scholieren en buurtbewoners maken een afspraak om de afgedankte elektrische apparaten thuis op te laten halen. De school scoort punten per apparaat. Na vier weken wordt de winnaar bekend die een leuke en leerzame schoolreis wint. Vorige week kregen de deelnemende groepen een gastles op hun school  en vanaf nu zijn de kinderen gestart met de campagne- en inzamelactie.

Gastles

Tijdens de gastles maakten de kinderen kennis met de principes van de circulaire economie en het belang van het correct inzamelen van elektronische apparaten. Hierbij hebben de leerlingen geleerd dat e-waste altijd ingeleverd moet worden bij een van de vele Wecycle-inleverpunten zoals de milieustraat. Tijdens de gastles bleek dat kinderen al vaker apparaten hebben ingeleverd op de milieustraat. Veel kinderen gaven wel toe dat ze in het verleden wel eens e-waste bij het restafval hebben gegooid. Daar brengen ze vanaf nu verandering aan!

Inzamelen

Vanaf vandaag gaan de leerlingen aan de slag om campagne te voeren in de wijk en zamelen ze  e-waste in.  Voor ieder apparaat dat de kinderen verzamelen ontvangen ze punten via E-waste Race-website. Daarnaast kunnen de leerlingen punten krijgen door in de lokale media te verschijnen met een oproep tot het beter inzamelen van e-waste.

Foto: Wethouder Verheul van de gemeente Berg en Dal spreekt de kinderen toe tijdens de gastles.