We bundelen graag kennis, ervaring en resultaten van producenten, gemeenten, verwerkers en andere partijen. Zo inspireren we elkaar en creëren we waarde voor onszelf en voor onze leefomgeving. We spraken met Ivo Koot, werkvoorbereider bij Basro elektrotechniek. Hoe gaan zij om met afgedankte elektrische apparaten die op projecten vrijkomen?

In de retail en bij bouwmarkten, kantoren, zorginstellingen enzovoort zorgt Basro voor de elektrotechnische installaties. Denk aan goed licht voor in de winkel of op de werkplek, het aanleggen van laadstations en de juiste krachtinstallaties. Bij deze projecten komt er regelmatig e-waste vrij, zoals armaturen. Deze worden ingezameld door Stichting OPEN. Hoe kent Ivo Koot Stichting OPEN?: “Wij waren al bekend met Stichting OPEN voor het afvoeren van oude TL-buizen en kleine formaat lichtbronnen. Per 1 januari 2023 moet elk zakelijk gebouw over minimaal energielabel C beschikken of aantoonbaar verduurzamen. Grote bouwmarkten vroegen Basro om hun winkels te verduurzamen naar Led verlichting. En daar zijn ze bij ons aan het goede adres. Op dit moment doen we het eerste grote project qua het afvoeren van oude armaturen. Mijn collega introduceerde mij met Stichting OPEN en zo ging het balletje rollen.”

Hoogwaardige verwerking

Is duurzaamheid belangrijk voor Basro? Ivo Koot beaamt dit: “Als installateur willen wij er zeker van zijn dat afgedankte verlichting alleen verantwoord wordt verwerkt bij CENELEC-gecertificeerde bedrijven. Dit is wettelijk verplicht en wordt geborgd door Stichting OPEN. Zo weten we zeker dat onze afgedankte elektrische en elektronische apparatuur hoogwaardige wordt verwerkt, waarbij milieuverlies zo veel mogelijk wordt beperkt.”Aanvullende vergoeding

Passend bij de dynamiek van de markt is er nu een aanvullende vergoeding voor armaturen. Een vergoeding van 150 EUR per ton bij inzameling via gesloten containers (15 kuub) of open containers (40 kuub). 100 EUR per ton via palletboxen (kleinere inzamelvolumes). Wanneer hoorde Ivo Koot voor het eerst van deze vergoeding? “Tijdens het voorbereiden van het project werden wij geïnformeerd dat we recht hebben op een vergoeding. Dit is een mooie bijdragen voor de extra organisatiekosten aan deze milieu inspanning”

Samenwerking

Hoe gaat de samenwerking met Stichting OPEN? Ivo Koot vertelt: “De samenwerking tussen ons en Stichting OPEN gaat vanaf het begin heel goed. Er zijn bij Stichting OPEN vriendelijke medewerkers en de communicatie is verloopt soepel. Het aanmelden en afmelden is in een handomdraai gedaan.”

Voordelen

Het is goed te horen dat Basro tevreden is. Naast genoemde voordelen zorgt Stichting OPEN ook per projectlocatie van Basro voor kosteloze inzamelmiddelen en logistieke service. Wil je ook in aanmerking komen voor de vergoeding dan moet je een overeenkomst hebben met Stichting OPEN voor de inzameling van armaturen. Deze geldt voor onbepaalde tijd en is maandelijks opzegbaar. Kijk hier voor meer informatie of hoe je je kunt aanmelden.