Gemiddeld liggen er in elk huishouden in Nederland vier kleine afgedankte elektrische apparaten, ook wel e-waste genoemd, te wachten om te worden ingeleverd. De Wecycle Premium Pick-up Service lost dit voor mensen op. Bij de bezorging van een nieuw groot elektrisch apparaat, kan de consument ook zijn oude kleine elektrische apparaten mee teruggeven aan de bezorger. De service wordt verspreid over Nederland aangeboden in samenwerking met vervoerders en (online) winkels. Doen consumenten dit tijdens de Nationale Recycleweek, van 11 t/m 17 oktober, bij Wecycle Premium Pick-up Service BCC of BSH Huishoudapparaten (bekend van onder andere Bosch en Siemens huishoudapparaten), dan krijgen ze bovendien een cadeautje toe: volledig circulaire ROCKEEES (op = op).

Door de afgedankte kleine elektrische apparaten in te leveren, krijgen grondstoffen uit de afgedankte apparaten een tweede, derde of zelfs tiende leven. Dat draagt bij aan het tegengaan van grondstoffen schaarste en CO2-uitstoot. De winkels die een Premium Pick-up inleverpunt zijn, gaan verder dan hun wettelijke ‘oud-voor-nieuw’-verplichting. Marcel Hagedoorn van BCC: “Wanneer we een groot apparaat bezorgen en installeren bieden we consumenten aan om oude, kleine apparaten ook mee te nemen. Deze apparaten worden gegarandeerd gerecycled en krijgen zo in een andere vorm een tweede leven. We zijn blij dat we deze service die duurzaamheid stimuleert kunnen aanbieden.” Marcel van der Loos van BSH vult aan: “Wij vinden het belangrijk om consumenten extra service te bieden voor al onze merken, van BlueMovement tot Bosch en Siemens. In samenwerking met onze logistieke partner Vonk en Co is het voor de consument mogelijk om afgedankte kleine elektrische apparaten mee te geven tijdens de bezorging. Hierdoor zetten we met alle betrokken partijen weer een belangrijke stap om te voorkomen dat apparaten weggegooid worden.”

Gratis duurzame ROCKEEES

Klanten van genoemde Premium Pick-up inleverpunten ontvangen de hele week een bijzonder cadeau (op = op) bij de levering van een groot apparaat en het mee teruggeven van ander e-waste: speelgoed van gerecyclede koelkasten. Deze ROCKEEES zijn in Nederland ontworpen door het ontwerpbureau Apollo11 en voorgedragen voor de Plastics Recycling Awards Europe. ROCKEEES worden volledig circulair geproduceerd in samenwerking met recycler Coolrec. Zij zamelen uit heel Europa afgedankte koelkasten in die worden gerecycled tot hoogwaardige grondstoffen.

Over Stichting OPEN en Wecycle

Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) is, namens alle producenten van elektrische apparaten in Nederland, verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van e-waste. Het doel is om de wettelijke inzameldoelstelling van 65% te behalen én e-waste circulair te maken. Dit doen ze samen met inzamel-, sorteer- en recyclepartners. Onder de naam Wecycle voeren ze campagnes om de inzameling en recycling van e-waste te stimuleren. Consumenten en professionals kunnen hun e-waste gratis inleveren bij een van onze 13.000 Wecycle-inleverpunten door het hele land. Deze speciale inleverpunten zijn hier te vinden.