We bundelen graag kennis, ervaring en resultaten van producenten, gemeenten, verwerkers en andere partijen. Zo inspireren we elkaar en creëren we waarde voor onszelf en voor onze leefomgeving. We spraken daarom met Margreeth Pape, Manager Duurzaamheid en Public Affairs bij Intergamma. Is Intergamma als retailer én importeur bewust bezig met wat er gebeurt in de afdankfase van de apparaten?

Intergamma is de organisatie achter de doe-het-zelf-formules GAMMA en KARWEI. Met bijna 400 bouwmarkten in Nederland en België. Duurzaamheid is een belangrijk thema voor Intergamma. Margreeth Pape vertelt: “We hebben de afgelopen jaren op verschillende gebieden mooie duurzaamheidsverbeteringen uitgerold. Op het gebied van elektrische apparaten zijn voor 2014 gestart met de inzameling. We hebben toen samen met Wecycle bij al onze vestigingen een inzamelfaciliteit neergezet. Met als doel het voor de consument gemakkelijk te maken om afgedankte apparaten en ook spaarlampen, batterijen en tl-buizen in te leveren. Als producent voldoen we aan de wetgeving en rapporteren jaarlijks het aantal apparaten dat we op de markt zetten via Stichting OPEN.”

Consumenten helpen

Intergamma wil graag bijdragen aan een ‘circulaire economie’ voor de toekomst. Een economie waarin geen afval bestaat en grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. Margreeth specificeert dit voor elektrische apparaten: “We helpen de consument met het juiste gebruik en inzameling van apparaten. Daarnaast stimuleren wij de aankoop van producten die helpen bij de reductie van energie- en watergebruik, zoals bijvoorbeeld energiezuinige lampen en kranen. Maar ook regentonnen voor bewatering in de tuin. Om de consument daarop attent te maken hebben we een logo geplaatst bij de producten die een de consument helpen met het verduurzamen van het huis.” Margreeth Pape vervolgt: “Daarnaast werken we in samenwerking met Milieu Centraal aan een onderzoek over het verlengen van de levensduur van apparaten. Uiteindelijk is het ook van belang om de consument te helpen om op de juiste wijze met apparaten om te gaan zodat de gebruiksduur verlengd kan worden.”

Advies vanuit Stichting OPEN

Raymond Onink is Adviseur Zakelijke Markt van Stichting OPEN. Hij is verantwoordelijk voor de relatie met retailers zoals Intergamma. Hij komt bij de retailers, of ze nu elektrische apparaten online, offline of beide verkopen, over de vloer en adviseert bij het voldoen aan de wetgeving en de uitvoering daarvan. Ook denkt hij mee over zaken als duurzaamheid en communicatie rond afgedankte apparaten in de winkel. Heb je na het lezen van dit artikel vragen of wil je ook meer doen met de inzameling? Neem contact op met Raymond.