Vorig jaar werden in Nederland 190.476 ton zonnepanelen in de handel gebracht, maar slechts 124 ton panelen aangeboden voor recycling. Nu voor de eerste generatie zonnepanelen het einde van de levensduur in zicht komt, zal dat aantal de komende jaren verder gaan stijgen. Solar365 sprak met Jan-Willem Jehee en Richte Doggenaar van de stichting ZRN (Zonne-energie Recycling Nederland). Zij vertelden hoe zij zich hier op voorbereiden.

Tijdens het gesprek kwamen verschillende aspecten aan bod. Zo kennen zonnepanelen hun eigen verwerkingsmethode. Bij dit hele recyclingproces wordt gekeken naar het beperken van de CO2-uitstoot door transportbewegingen te minimaliseren. Ook kwam de grote van de markt ter sprake. Het gaat nu nog om een zeer klein aantal zonnepanelen dat wordt aangeboden voor recycling, doordat zonnepanelen gemaakt zijn om zo’n 20 à 25 jaar mee te gaan en dat de markt nog jong is. De komende jaren groeit uiteraard het aantal zonnepanelen dat gerecycled moet worden. Verder kwam ook Stichting OPEN aan bod tijdens het gesprek.

Lees hier het hele artikel. Meer weten over de registratie van nieuwe zonnepanelen en / of inleveren van afgedankte zonnepanelen? Neem contact op met Stichting OPEN.