Stichting OPEN en Team CORE, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), gaan een partnership aan en starten een pilot om metalen uit e-waste te recyclen.

Team CORE heeft een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt om de metalen uit afgedankte elektrische en elektronische apparaten (e-waste) weer terug te brengen naar pure elementen. Dit idee sluit naadloos aan op de ambitie van Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) om de e-wastesector circulair te maken.Team CORE en Stichting OPEN streven ernaar in het najaar van 2020 een pilot te starten, die een proef en een haalbaarheidsstudie zal omvatten.

Wij gaan eigenlijk op een hele simpele manier metalen recyclen, vertelt Dirk van Meer, teamcaptain van Team CORE. “Namelijk zoals de aarde dat zelf ook doet, maar dan sneller, want de aarde doet er zelf drie miljoen jaar over. CORE wil in 2024 een fabriek operationeel hebben die vijftigduizend ton afval per jaar kan verwerken. Nu is het nog een computermodel, maar eind juli hopen we een proof of concept te hebben. Een reactor waarin e-waste wordt verwerkt.” De naam CORE verwijst naar de kern van de aarde waar een soortgelijk proces plaatsvindt onder hoge temperatuur en hoge druk.

Het is prachtig om te zien dat ook op het gebied van e-waste innovatieve circulaire initiatieven vorm krijgen, aldus Jan Vlak, projectdirecteur van Stichting OPEN. “OPEN streeft ernaar om de huidige e-wastemarkt te herstructureren en te stroomlijnen en in verregaande partnerships samen de inzameling en recycling van e-waste naar een nog hoger plan te tillen. Een partnership tussen Team CORE en Stichting OPEN past mooi bij die ambitie.”