Skip to content
Terug naar nieuwsoverzicht
· Leestijd: 1 min

Reactie Stichting OPEN op publicatie cijfers Nationaal WEEE Register 2025

Stichting OPEN heeft kennisgenomen van de cijfers van het Nationaal WEEE Register (NWR) over 2025 en stelt vast dat het beeld dat naar voren komt uit het recent gepubliceerde jaarverslag 2025 wordt bevestigd: namelijk dat Stichting OPEN steeds dichter bij de inzameldoelstelling van 85% komt.

Stichting OPEN behaalde in 2025 zelf een nieuw inzamelrecord. Nog nooit werden er door ons zoveel elektrische apparaten en lampen ingezameld in een jaar. Het volume aan door andere partijen ingezamelde AEEA dat hier nu bovenop komt bedraagt 32 miljoen kilo, wat het totaal brengt op bijna 272 miljoen kilo. Dit leidt tot een totaal inzamelpercentage van 69% van alle elektrische apparaten en lampen die in 2025 in de afvalfase terecht zijn gekomen. Dat betekent dat de afstand tot de inzameldoelstelling opnieuw is verkleind. De toename is dan ook geheel in lijn met de afspraken die Stichting OPEN gemaakt heeft met toezichthouder Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT).

Landelijke data voorbereiding voor hergebruik
De NWR-rapportage bevat dit jaar voor het eerst ook landelijke data over de voorbereiding voor hergebruik. Dit zijn apparaten die vanuit de afvalfase weer terugkomen in de gebruiksfase. In 2025 ging dit in totaal om 9,7 miljoen KG. Dat betekent dat ongeveer 3,6% van de totale inzameling van AEEA weer als werkend apparaat op de markt gezet wordt.

Jan Vlak: ‘Voortzetting stijgende lijn mede afhankelijk van afgifteplicht’
Jan Vlak (algemeen directeur Stichting OPEN): “Het is goed om te zien dat de inzameling van AEEA wederom toeneemt tot een totaal van 271.933 ton. Deze toename is met 5,5% sterker dan de 3,4% toename van nieuw op de Nederlandse markt gebrachte elektrische apparaten. Het NWR erkent het succes van de verschillende initiatieven die Stichting OPEN de afgelopen jaren heeft opgestart, waaronder de stimuleringsregeling. Tegelijkertijd geeft het NWR ook aan waar nog kansen liggen, bijvoorbeeld een betere registratie van de export voor hergebruik. Hiervoor heeft Stichting OPEN al initiatieven opgepakt. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat we de stijgende lijn kunnen voortzetten. Of dit lukt is naast onze eigen inspanningen wel mede afhankelijk van de randvoorwaarden die met onze ketenpartners en de overheid zijn afgesproken. Zo is de invoering van de afgifteplicht voor bedrijven – en ook adequate handhaving hierop – in onze ogen essentieel voor verdere groei. Wij kijken ernaar uit om hier het komende jaar samen met onze partners vol energie verder aan te werken.”

Bekijk hier de NWR rapportage 2025 en het bijbehorende persbericht