Gerard de Leede

Samen circulair optrekken in de solarsector

Een van de partners met wie Stichting OPEN spreekt als het gaat om recyclen én duurzaam produceren is Solarge. Een duurzame, technisch vooruitstrevende ontwikkelaar van zonnepanelen: elektrische apparaten waar er alleen maar meer van op de markt komen. Solarge wil de solarsector circulair maken. En daar wordt Stichting OPEN blij van.

“Met het duurzaam ontwikkelen van zonnepanelen onderscheiden wij ons in de solarmarkt”, vertelt technisch directeur en medeoprichter van Solarge Gerard de Leede enthousiast. “Solarge is in 2018 begonnen met het ontwikkelen van lichtgewicht photovoltaïc zonnemodules (PV-modules), waarmee we in samenwerking met kunststoffabrikant SABIC en andere partners een nieuw tijdperk in zijn gegaan: het tijdperk van volledige circulaire ultra low carbon zonnepanelen.

Je kunt niet zeggen dat je duurzaam onderneemt als je grondstoffen gebruikt die juist wel vervuilend zijn. Daarom zijn onze panelen zijn 100% recyclebaar en de reststoffen kunnen dienen als grondstoffen voor nieuwe modules. Over een paar jaar zijn er zo’n 150 miljoen panelen op de markt, alleen al in Nederland. Het is dus hard nodig dat die panelen ook op een goede manier worden verwerkt.”

Samenwerking Stichting OPEN

“In 2021 hebben we de samenwerking met Stichting OPEN opgezocht. Zij hebben veel ervaring met de recycling van ‘klassieke’ zonnepanelen en hebben ons (opnieuw) laten inzien dat circulair ondernemen the way to go is. Daarbij komt dat Stichting OPEN zorgt dat circulair produceren én goed recyclen van zonnepanelen hoog op de agenda blijven staan in de markt en in politiek Den Haag.”

Toekomstige verwerking panelen

“Wie dan leeft, wie dan zorgt’ is onmogelijk in onze branche, omdat de solarsector zich zo snel ontwikkelt en alleen nog maar verder gaat groeien. En als wij duurzaam en circulair willen zijn en blijven, dan begint dat bij het productieproces en een lage carbon footprint. Veel panelen komen pas over een jaar of twintig terug in de verwerkingscyclus, maar we willen nu al zorgen dat de recycling van onze panelen óók circulair is. Het is goed om voor te sorteren op dat recyclingproces en om te onderzoeken wat precies de mogelijkheden van circulaire zonnepanelen zijn.

Gerard de Leede

De recycling van de klassieke panelen een behoorlijk ingewikkeld proces, omdat ze veel giftige stoffen bevatten zoals lood, soldeertin, TEFAS en PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen). Daarom bieden we met onze PV-modules een mooi alternatief.”

Afdracht opschroeven

“Op dit moment wordt zo’n 13 cent per zonnepaneel gereserveerd voor de recycling ervan. Dat is niet genoeg. Wij hopen dat dit andere getallen worden. Een circulaire (e-waste) economie is waar we het voor doen. Het is daarom goed dat Stichting OPEN de regie pakt voor de toekomstige financiering en hoogwaardige verwerking van zonnepanelen. En is voor ons de samenwerking met Stichting OPEN en andere partners zo belangrijk. Ik kijk met veel plezier terug op 2021. Op naar nog meer mooie jaren samen!”

Foto: Gerard de Leede en René Eijsbouts, Adviseur Strategie bij Stichting OPEN in het huidige pand van Solarge.