Dirk Huiskes

Recyclen én inzamelen: metaalsector bundelt krachten met Stichting OPEN

Om de goede verwerking van Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (AEEA) te stimuleren, lanceerde Stichting OPEN in 2021 een pilot waarin metaalrecyclers een vergoeding ontvangen voor de inzameling van e-waste en afgifte daarvan aan gecertificeerde verwerkers. Samen met de Metaal Recycling Federatie (MRF) werken we aan een verdere uitrol van deze inzamelvergoeding voor metaalrecyclers én aan circulaire e-waste-economie.

Dirk Huiskes, eigenaar en directeur van verwerkersbedrijf Huiskes Metaal en bestuurslid van de Metaal Recycling Federatie, blikt terug op 2021: “Ik werk op twee manieren samen met Stichting OPEN: als partner vanuit mijn eigen metaalverwerkersbedrijf en als bestuurslid in de MRF; de branchevereniging voor de metaalrecyclingsector.”

Inzamelvergoeding

“De pilot voor de nieuwe inzamelvergoeding was een van de hoogtepunten van 2021”, vervolgt Dirk. “Door de nieuwe regeling worden metaalrecyclers een formeel inzamelpunt van Stichting OPEN en krijgen ze vanuit de stichting een tegemoetkoming in de kosten voor de handling en gescheiden opslag van e-waste. Tegelijkertijd ontvangen ze een bedrag dat de CENELEC-verwerker (gecertificeerde elektronicaverwerker) uitkeert voor de metaalwaarde.

Naar verwachting komen er rond de 100 van dit soort inzamelpunten in Nederland bij, waarmee schroothandelaren en bedrijven nu ook hun e-waste gemakkelijker kunnen inleveren. Ook lekt het e-waste niet weg naar niet-gecertificeerde metaalshredders, komen we een stap dichter bij de 65%-inzameldoelstelling en worden oude apparaten zoals wasmachines, elektrische tandenborstel of dvd-spelers beter gerecycled. Een vruchtbare samenwerking!”

Dirk Huiskes
Langzaam uitbreiden

“Het project is relatief nieuw. De komende tijd gaan we goed kijken hoe we dit kunnen uitbreiden en of de Nederlandse verwerkingscapaciteit ook groter kan. Tegelijkertijd is het van belang dat we meer aandacht geven aan deze mooie ontwikkeling.

Ook wacht onze sector met smart op het kenniscentrum dat Stichting OPEN hopelijk in 2022 opstart: wat voor (gevaarlijke) stoffen zitten er in een apparaat? Hoe verwerk ik een tosti-ijzer? Meer kennis en kunde is van cruciaal belang om meer herbruikbare grondstoffen op de goede plek te laten landen. Om consumenten, inzamelaars en verwerkers bewuster te maken van de noodzaak van sorteren en om recyclingpercentages te verbeteren. Bovendien wordt de hele branche er veiliger van.”

Foto: Dirk Huiskes en Hanneke Raaijmakers, Programmamanager Actieplan 65% bij Stichting OPEN bij Huiskes Metaal.