Ralph van der Zant

Effectief e-waste inzamelen in Utrecht

Gemeenten zamelen al sinds jaar en dag afval in. Ook e-waste. Met hun afvalscheidingsstations, milieustraten of gemeentewerven vormen zij een belangrijk inleverpunt voor veel consumenten. Zo ook de gemeente Utrecht. Hoe blikken zij terug op 2021? En hoe bevalt de samenwerking met Stichting OPEN tot nu toe?

“Samen met mijn mensen zorg ik ervoor dat zo veel mogelijk mensen in Utrecht hun afval kunnen wegbrengen”, vertelt Ralph van der Zant, unithoofd Gescheiden Inzamelen bij de gemeente Utrecht. “Afgelopen jaar was het opnieuw druk: we hadden zo’n 630.000 bezoekers. Dat waren er iets minder dan in 2020, toen er vanwege de opruimwoede door de pandemie een recordaantal consumenten (650.000) hun afval kwamen brengen.”

Samenwerking Stichting OPEN

“Mooi dat Stichting OPEN in 2021 de krachten in de e-waste-branche gebundeld heeft. Dat hebben ze slim gedaan. Voor ons verandert er weinig: mensen komen hun spul brengen, wij verzamelen containers, een externe partij haalt ze op voor recycling en wij krijgen een vergoeding voor het gewicht. Op naar de volgende. De samenwerking verloopt gewoon heel prettig.”

Steeds bewuster afval scheiden

“Over de jeugd maak ik me geen zorgen. Mijn dochter van acht vertelt mij nu al dat ik het plastic niet bij het andere afval mag gooien. Het gaat met name om de oudere consumenten die (nog) niet goed weten welk afval ze waar moeten inleveren. De landelijke Wecycle-campagnes van Stichting OPEN helpen bij die bewustwording. Ook wij merken een verschuiving: steeds meer mensen willen graag goed recyclen en vragen bij ons hoe ze dat het beste kunnen doen.

Ralph van der Zant

Tegelijkertijd zien we dat er nog steeds een deel van het e-waste in de ‘grijze bak’ belandt: de kleinere elektrische apparaten, lampen. Soms denken mensen dat alles automatisch goed gescheiden wordt, want ‘de techniek staat voor niets’. Maar we kunnen niet toveren. Als iedereen netjes zijn of haar afval scheidt, dan scheelt dat veel energie en kosten. Ik ben daarom geen fan van de ondergrondse containers: daar zie je soms de gekste dingen voorbij komen. Kom liever je afval gewoon direct naar de milieustraat brengen!”

Ook open op zondag

“Sinds 2016 zijn onze afvalscheidingsstations ook op zondag geopend. Het gaat zo goed dat we bijna ten onder gaan aan ons eigen succes”, lacht Ralph. “Eigenlijk is dat ook wel logisch: als je op zaterdag lekker aan het klussen bent, wil je daarna het liefst zo snel mogelijk van je afval af. Hoe fijn is het dan dat je dit ook op zondagochtend kan komen brengen?”

Foto: Ralph van der Zant en Coen Teeuw, Adviseur Overheid bij Stichting OPEN op het afvalscheidingsstation in Utrecht.